Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Suzanne Moll

“Vi kan godt bilde os selv ind, at det er i orden, og at vi arbejder i sandhedens tjeneste. Men der bliver kastet folk, både den enkelte men også familier, under bussen, som har svært ved at komme tilbage fra en tur i mediecentrifugen.”

Udgivet

den

Fire minutter med Suzanne Moll
Foto: Per Dreyer

Suzanne Moll er selvstændig medierådgiver, konsulent med arbejde i Danmark og internationalt. Medlem af UNESCOs nationale kommission i Danmark, korrespondent for RSF (Reporters without borders) i Danmark. Tidligere chefredaktør på flere danske medier.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Krigen i Ukraine betyder, at min største kunde har omprioriteret. Penge der før gik til projekter i det globale syd går nu til Ukraine og nabostaterne. Så selvom der stadig er opgaver, har jeg kigget i andre retninger for at få “fuld plade”.

At være selvstændig er en gave med stor fleksibilitet, men vi er også dem, der måske kan undværes i sløje tider. Til gengæld har det internationale arbejde de seneste 12 år lært mig at værdsætte det danske mediemiljø langt mere end tidligere.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Vi har nogle virkelig gode medier, der bygger på en lang tradition for kvalitetsjournalistik. Det ser man virkelig, når man også ser alternativerne. Og det er skønt at se alle de startups i miljøet, det må over tid give nye måder at fortælle historier på og skabe solide niche medier. Det er nok tvivlsomt om der er plads til alle på længere sigt, men jeg beundrer ambitionerne. 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Mediebranchen bør forstå, hvilket tryk man i dag lægger på de store historier, og at det er massivt, når det kører. I det mindste bør man gøre sig umage med at lytte til den kritik, der kan opstå i kølvandet på en stor historie.

Vi er stadig for skolede i at finde en skurk, og tit er verden jo mere nuanceret ved nærmere eftersyn. Når en historie rulles ud på alle platforme, er der no-mercy!

Vi kan godt bilde os selv ind, at det er i orden, og at vi arbejder i sandhedens tjeneste. Men der bliver kastet folk, både den enkelte men også familier, under bussen, som har svært ved at komme tilbage fra en tur i mediecentrifugen.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

I sundheds- og omsorgssektoren er det mit indtryk, at der er en stor grad af etnisk repræsentation. Jeg tror, medier kunne få fat i flere kunder, hvis man havde større fokus på, at journalister godt kan have anden etnisk baggrund og dække ”almindelige” stofområder. Det ville måske give andre vinkler på nyhedsdækningen.

Læs også