Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Tor Nørretranders

“Lad den gode historie vokse i stedet for at der skal sidde en eller anden og koncepte den. Verden er mere interessant end selv den dygtigste chef kan regne sig frem til. “

Udgivet

den

Fire minutter med Tor Nørretranders
Foto: Andreas Bergmann

Poul Nesgaard sendte i sidste uge stafetten videre til Tor Nørretranders med disse ord:

Tor Nørretranders. Han har gennem hele sit forfatterskab og mediearbejde gjort os klogere på de udfordringer, vi står overfor som menneskehed! 

Tor Nørretranders er forfatter og har skrevet et utal af bøger. Blandt andre bestsellerne ”Mærk verden”, ”Det generøse menneske” og senest ”Hul igennem”.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

En bog om ærefrygt og visdom, “Hul igennem”, som lige er udkommet, og en bog om kvanteverdensbilledet, “I syv sind”, som udkommer til efteråret. Prøver at forstå hvordan vi har hul igennem til verden og hvorfor vi har så svært ved at erkende hvordan verden og vi selv har det. At skrive for en bred kreds gør det dejligt nødvendigt at fordøje stoffet og tænke klart. Det lærer jeg meget af.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

De medier, der prøver at fastholde omtanke og refleksion, såsom aviserne Information og Weekendavisen, og de netmedier, der leverer meget velforberedt og personligt præget indhold, såsom TED talks. 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Ikke mere click-bait fokus. Mange mediehuses netsider bliver ulæselige, fordi de søger opmærksomhed for enhver pris. Nyhedscyklen er blevet så forceret, at det knap er værd at følge med.

Færre mellemledere og flere med noget på hjerte. Lad den gode historie vokse i stedet for at der skal sidde en eller anden og koncepte den. Verden er mere interessant end selv den dygtigste chef kan regne sig frem til. 

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

I sidste ende handler det om at bevare sin relation til kunderne. Det er ikke nok at skabe den. Hvis man ser ned på sine kunder, mister man dem i længden. Menneskers nysgerrighed og behov er noget man kan lære af.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jørgen Steen Nielsen på Information har i årtier leveret tankevækkende, grundig, søgende og bekymringsvækkende dækning af miljø- og klimastoffet og meget andet vigtigt. Han er en klippe i det flagrende medielandskab og har et sikkert øje for proportioner. 

Læs også