Connect with us

Original

Nyhedstrætte skal lokkes med explainer-journalistik

Flere og flere gider ikke nyheder. En ny undersøgelse viser, at mediechefer verden er helt enige i modstrategien.

Udgivet

den

Nyhedstrætte skal lokkes med explainer-journalistik
Screendump fra Reuters Institute for the Study of Journalism

Andelen af mennesker der står af nyhedsræset er stigende og især blandt de yngre. Det skaber stor bekymring blandt mediechefer verden over. Deres forsøg på løsning er mere explainer-journalistik, spørgsmål/svar-interviews, konstruktiv journalistik og inspirerende indhold.

Det fremgår som et af de vigtigste kapitler i en årlig rundspørge blandt 303 medieledere fra 53 lande, som er gennemført af Reuters Institute for the Study of Journalism.

Ifølge rapporten er hele 72 procent af medielederne bekymrede over stigningen af de såkaldte nyhedsundvigere.

Seneste tal i Danmark viser, at 29 procent af de 25-34-årige danskere ofte eller sommetider undgår nyheder. Og hele 49 procent af dem angiver, at det er fordi nyheder ødelægger deres humør.

Netop fordi den mest almindelige forklaring på, at folk undgår nyheder er, at de får ødelagt deres humør, får så godt som alle medieledere i den nye undersøgelse til at pege på, at journalistikken skal udvikles for at lokke nyhedsundvigere eller nyhedstrætte ind i butikken.

Hele 94 procent peger på forklarende journalistik (explanatory journalism), som et vigtigt redskab i kampen for mod nyhedsundvigelse.

87 procent peger på Q&A-formater.

Et af de medier, der i årevis har været længst fremme med explainer-journalistik er amerikanske VOX, hvis explainer-videoer tiltrækker millioner af mennesker på Netflix, Youtube og egne platforme.

VOX’ video adskiller sig fra det massive flimmer af korte video, der findes overalt på nettet, ved at være relativt lange og altid nøgterne, oplysende og underholdende.

For to år siden var senior producer Elizabeth Scheltens fra VOX i Danmark og gennemførte to udsolgte kurser om explainer video for Medietrends og en stribe danske medier.

Her sagde Scheltens blandt andet:

Mange tror, at der er en erklæret sandhed om, at alt skal holdes kort og simpelt. Hvis der er en ting mediebrugerne ikke kan, så er det at holde fokus i mere end tre minutter. Ikk? Og komplekse og nuancerede emner? Glemt det!
Men, hvad nu hvis den erklærede sandhed er forkert?”

Til maj kommer Elizabeth tilbage og denne gang udvider vi workshoppen til fire dage, så der bliver endnu bedre tid til at arbejde med konkrete explainer-videoprojekter under tæt coaching af Elizabeth Scheltens.

Du kan læse mere om den kommende workshop her – tilmeldingen er åben.

Læs også