Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Dan Bjerregaard

Dan Bjerregaard er afgående kriminalreporter på Ekstra Bladet og vært på Afhørt og Bandeland. Fremtidig redaktør på B.T’s kriminalredaktion. 

Udgivet

den

Fire minutter med Dan Bjerregaard
Foto: Bax Lindhardt

Fire minutter med X er en Q&Aserie, der kører hver uge i Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Se andre medieprofiler svare på samme spørgsmål her. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få fremtidige Q&A.


Marie Louise Toksvig sendte i sidste uge stafetten videre til Dan Bjerregaard med disse ord:

Jeg sender stafetten til min tidligere makker på Politiradio på Radio 24syv Dan Bjerregaard, der netop er skiftet fra reporter på Ekstra Bladet til en chefstilling på BT. Udover at Dans fortid som politimand gennem 10 år er med til at gøre ham til en usædvanligt fremragende journalist, beundrer jeg den respekt og ydmyghed for faget, han går til arbejdet med. Han er stadig lidt ny i journalistikken og helt ny i chefrollen, så jeg er spændt på at læse hans svar på spørgsmålene. 

Dan Bjerregaard er afgående kriminalreporter på Ekstra Bladet og vært på Afhørt og Bandeland. Fremtidig redaktør på B.T’s kriminalredaktion. 

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Jeg er ved at skifte Ekstra Bladet ud med B.T., hvor jeg sammen med gode kollegaer skal være med til at starte en ny kriminalredaktion. Det bliver spændende at sætte retningen og styrke lyduniverset på krim-fronten.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

At jeg på Ekstra Bladet fik lov til at være en del af holdet bag podcastserien Bandeland. Det var daværende chefredaktør Kristoffer Eriksen, der troede på, at vi kunne kombinere vigtig kriminaljournalistik med fængende fortællinger på lyd. I en tid med stramme deadlines og breaking news er det fedt, at man tør satse stort på undersøgende journalistik.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Vi skal være bedre til at komme ud af redaktionslokalerne. Journalister burde hænge mere ud: Det er der, historierne og kilderne er. 

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Jeg har en fortid i dansk politi, hvor der i en årrække var en tendens til, at de ansatte i højere grad skulle være generalister. Det betød desværre, at en stor specialviden gik tabt. Mediebranchen kan lære ikke at begå samme fejl. I stedet skal vi dyrke specialisterne og fagnørderne i kampen mod fake news, spin og sociale medier.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? Svante Karlshøj Ipsen. Han var en af de første journalister, jeg mødte, da jeg skiftede branche. Han har en vild idebank af gamle og nye historier – og ved hvordan de skal fortælles. Det er altid interessant at tale journalistik med Svante, og det bliver med garanti heller ikke kedeligt at læse hans svar. 

Læs også