Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Jeppe Findalen

Jeppe Findalen er journalist og redaktionschef, Frihedsbrevet.

Udgivet

den

Fire minutter med Jeppe Findalen

Fire minutter med X er en Q&Aserie, der kører hver uge i Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Se andre medieprofiler svare på samme spørgsmål her. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få fremtidige Q&A.


Jan Jensen sendte i sidste uge stafetten videre til Jeppe Findalen med disse ord:

Stafetten sender jeg videre til Jeppe Findalen, redaktionschef på Frihedsbrevet. Jeppe er Cavlingprisvinder og en dygtig graver.  Jeg vil gerne høre, hvad det er for mål, han selv og Frihedsbrevet sætter for journalistikken.

Jeppe Findalen er journalist og redaktionschef, Frihedsbrevet.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Mit job består i høj grad i at kæmpe for, at Frihedsbrevet udkommer med mere og endnu bedre undersøgende og kritisk journalistik. Vi har en gylden mulighed med et fantastisk hold journalister, så det skal bare lykkes.

Jeg har lige hørt, at man på chefgangen i en virksomhed, vi for nylig har skrevet om, er hunderæd for, at vores historier spreder sig til andre medier. De går simpelthen rundt derinde med hinanden i hånden og holder vejret, i håbet om at det hele går væk. Det er enormt pirrende og motiverende for os på Frihedsbrevet. Det udstiller også, at der bliver spekuleret i vores størrelse, hvilket jeg godt kan lide tanken om. 

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

At DR har stået fast i sagen om Ellen Imellem. Ikke fordi jeg er den store fan af programmet, men fordi der de seneste år har været en tendens til, at DR altid har undskyldt og trukket i land, så snart trykket udefra blev for voldsomt. At DR begynder at stå fast kan ikke andet end føre et stærkt kreativt miljø med sig, som der helt sikkert vil vokse nogle geniale koncepter ud af. 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Blive bedre til at gøre det, vi forventer af andre. Det er enormt hyklerisk og ødelæggende for mediernes troværdighed, når mediechefer kommer med håbløse søforklaringer eller nægter at svare på kritik ved at gå i flyverskjul og gemme sig bag en mur af spindoktorer. Hvordan kan vi forvente af ministre og magtfulde erhvervsfolk, at de stiller op til fransk vask og strygning, når vi selv stikker hovedet i busken? 

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Jeg tror, at vi skal passe på med at lære for meget fra andre brancher. Nyhedsredaktionerne har allerede adopteret klik-tavler, blinklys og rekord-kage fra salg og marketing. Måske er tiden inde til, at vi låner lidt fra skak og lystfiskeri inden for den undersøgende journalistik og giver folk friheden tilbage. På Frihedsbrevet skal vi fortsætte med at tiltrække nye abonnenter, og det er jeg overbevist om, at vi gør bedst, ved at passe vores arbejde. Jeg lyder som en bedaget bodega-romantiker lige nu, men jeg er også blevet 37, har to børn og en tvivlsom Toyota, der hele tiden går i stykker, så jeg føler, det er inden for skiven.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Asger Juhl, chefredaktør på Den Uafhængige. Asger er en utrolig dygtig og inspirerende journalist, som har valgt at leve på en sten, fordi han brænder for sit projekt. Han har med garanti for fire minutters guldkorn i inderlommen på sin strikkede vest til Medietrends læsere.  

Læs også