Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Maria C. Andersen

Maria C. Andersen er journalist på DRs udlandsprogram Horisont. Tidligere TV2.

Udgivet

den

Fire minutter med Maria C. Andersen

Fire minutter med X er en Q&Aserie, der kører hver uge i Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Se andre medieprofiler svare på samme spørgsmål her. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få fremtidige Q&A.


Line Ritz sendte i sidste uge stafetten videre til Maria C. Andersen med disse ord:

Jeg vil gerne give stafetten videre til Maria C. Andersen. Hun er en enormt dygtig og ihærdig journalist. Og så er hun et fantastisk menneske med hjertet på det rette sted. Hun er med til at gøre en kæmpe forskel for vores branche. Eksempelvis ved at tage initiativet til støttebrevet til Sofie Linde og ved sit arbejde i WIFT. Journalister som Maria kan vi ikke få nok af!

Maria C. Andersen er journalist på DRs udlandsprogram Horisont. Tidligere TV2.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

I disse dage sidder jeg og klipper på en reportage til Horisont, der handler om den kæmpe økonomiske krise, Libanon befinder sig i lige nu. Min kollega, fotograf Lau Svensson, og jeg fulgte livet på Beiruts største offentlige hospital over nogle dage, hvor medarbejderne knokler for at holde sammen på hospitalet på trods af stor mangel på medicin og daglige strømsvigt – og endda til en løn der er stort set værdiløs på grund af den tårnhøje inflation.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

I forbindelse med metoo-debatten mærkede jeg et utroligt kraftfuldt fællesskab i mediebranchen på tværs af medier og profession, som jeg ikke har oplevet før. Og den samtale, debatten medførte på vores arbejdspladser, giver mig ikke bare håb, men også en tro på, at vores branche er i gang med en vigtig og sund udvikling.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

I forlængelse af hele sexisme-debatten, synes jeg, at det er oplagt, at vi nu tager fat på en anden stor blinkende rød lampe i vores branche: Manglen på mangfoldighed og diversitet – og hvordan det påvirker vores journalistik og det, vi producerer.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Det behøver ikke altid gå stærkt. Giv plads til nuancer. Mindre kvantitet og mere kvalitet. Flere oprigtige og færre retoriske kritiske spørgsmål.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jeg vil gerne sende stafetten videre til producent Malene Flindt Pedersen. Malene er en kæmpe ildsjæl i vores branche og har i mange år arbejdet målrettet på at skabe flere dokumentariske fortællinger med kvinder både foran og bag kameraet. Og så har hun længe haft øje for det, som efterhånden er blevet tydeligt for de fleste: Mediebranchen halter bagud, når det kommer til mangfoldighed, og det er vi simpelthen nødt til at få gjort noget ved. For kvalitetens skyld. Malene Flindt Pedersen er også forperson i WIFT Danmark (Kvinder i Film og TV).

Læs også