Connect with us

Nyhed

Teknologiens Mediehus lancerer personaliseret nyhedsbrev

Danmarks formentligt første helt personaliserede nyhedsbrev sammensætter artikler, jobannoncer og debat efter individuelle behov

Udgivet

den

Teknologiens Mediehus lancerer personaliseret nyhedsbrev
Foto: Pikist

Teknologiens Mediehus lancerer nu Danmarks formentligt første personaliserede nyhedsbrev. Det vil sige, at nyhedsbrevet sammensættes individuelt til hver enkelt modtager.

Det nye nyhedsbrev trækker på indhold fra alle mediehusets udgivelser. Det udkommer hver fredag, og er en del af et større udviklingsprojekt støttet af Googles Digital News Initiative.

“Nyhedsbrevet er både en test og et trinbræt i retning af at kunne tilbyde det rigtige indhold til de rigtige læsere, på det rigtige tidspunkt. Både for redaktionelt og kommercielt indhold er det vigtigt for os at kunne give brugerne det rigtige og relevante match, men som et supplement til vores rene redaktionelle prioriteringer,” udtaler udviklingsdirektør Mette Vindfeld Rosendahl i en pressemeddelelse.

Nyhedsbrevet indeholder artikler, jobannoncer, events og debat. Personaliseringen er bygget på en kombination af hvilke interesser og skills brugerne har angivet på deres profil og adfærdsdata, som beregner, hvilket indhold der matcher brugeren. Nyhedsbrevet og personaliseringen kan vælges til og fra, er således et ekstra tilbud. 

Bagved det nye produkt ligger en proces med at have sammenlagt hele husets brugerdata, implementering af single sign-on, samt en ny brugerprofil, som giver brugerne adgang til at se og redigere al data mediehuset indsamler om dem. 

“Som med alt andet brugerdata giver vi brugerne adgang til og mulighed for at påvirke inputtet til deres egen personaliseringsalgoritme. På brugerprofilerne kan brugerne se et preview af hvilke job og artikler, vi foreslår de skal læse, og hvis brugerne retter i deres data, vil de med det samme kunne se, at forslagene ændrer sig, oplyser Mette Vindfeld Rosendahl.

I samme øjeblik brugerne indtaster deres interesser, kan de se et preview af nyhedsbrevet

Det DNI-støttede udviklingsprojektet har til formål at udbygge og kvalitetssikre Teknologiens Mediehus’ arbejde med brugerdata. Samtidig skal projektet sikre, at mediehuset arbejder med brugerdata på en transparent og ordentlig måde, hvor brugerne har maksimal indsigt i og redigeringsret for de data, der bliver indsamlet. 

“Vi forsøger aktivt at minimere tredjepartsdata og tracking af vores brugere, men samtidig er vi et moderne mediehus, der selv har brug for at arbejde med brugernes data, og derfor har vi fravalgt løsninger på markedet, som anvender cookies eller tracking scripts til personalisering. I stedet har vi selv bygget en model, som lever op til vores transparensværdier, og som sikrer, at vi kun indsamler data på brugere, der er logget ind på vores sites” udtaler projektleder Julie Lykke Sørensen i pressemeddelelsen.

Læs også