Indtil du finder personen, der skal skydes, står dit navn på kuglen
• Nu skal sexchikane i mediebranchen dokumenteres
• Robot skriver klumme i The Guardian
• Journalisterne på JydskeVestkysten skal give personlige læserløfter
• Helsingør Dagblad holder åbent redaktionsmøde
• Time fordobler indtægter på events trods corona
• Hvorfor vil danskerne ikke betale for nyheder?
• Facebook sneg annoncer ind i artikler fra DR
• Se hvilke medier der modtager mest conorastøtte
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
“Som stabschef er det din opgave at finde personen, som skal skydes, når I fucker et eller andet op. Indtil du finder den person, er personen dig”.
Sådan cirka lød de muntre ord fra manden bag House of Cards Michael Dobbs, da han mandag gæstede Mediernes Årsdag arrangeret af Danske Medier.
Ideen til House of Cards dukkede langsomt op, da Michael Dobbs i 1987 satte sig med en blok, en blyant og en flaske vin efter han var fratrådt som stabschef for Margaret Thatcher.
Da flasken var tom, stod der to bogstaver på blokken.
F.U.
Initialerne for Francis Urquhart, som hovedpersonen i den første britiske version hed, og naturligvis den gennemgemene Frank Underwood fra den amerikanske Netflix-udgave.
Og ja F.U. står også for FuckYou.
Mødet med Frank Underwoods far får mig til at glæde mig ekstra til november, når Troels Mylenberg og jeg opsøger magten på Slotsholmen sammen med en gruppe journalister, der er nysgerrige på, hvordan den moderne magt arbejder og tænker.
Vi kan næppe love kynikere helt på niveau med Underwood, men vi garanterer, at dem, der er enige i, at man skal kende magten for at kunne kontrollere den, bliver bedre til deres job efter kurset.
Her og nu, håber jeg du får en god dag.
Jan
Der er 8 historier i dette nyhedsbrev
PS: Næste gang Michael Dobbs sætter sig med en blok og en flaske vin, forventer han, at der står F.U.2, når flasken er tømt…
Efter Sofie Linde fortalte, hvordan en stor tv-kanon i DR for 12 år siden truede med at smadre hendes karriere, hvis ikke han fik et blowjob, er der nu sat gang i en uofficiel undersøgelse i branchen.
Bag den står seks kvindelige journalister ansat ved TV 2. De er i øjeblikket ved at skrive rundt til kvinder i mediebranchen og opfordrer både til underskrifter og beretninger for at dokumentere omfanget af sexchikane i mediebranchen.
Supercomputeren GPT-3, som jeg også nævnte i sidste uge, bliver ved med at imponere med sine skriveevner.
Senest har The Guardian bedt den skrive en klumme om, hvorfor vi mennesker ikke behøver at frygte robotterne. Det er der kommet en uhyre velskrevet artikel ud af, som ærligt talt – trods argumenterne for det modsatte – giver mig lidt frygt for robotter.
I de kommende måneder skal alle journalister på JydskeVestkysten og Fredericia Dagblad formulere, hvordan de personligt giver udbytte og værdi til læserne.
Løfterne bliver en fast del af journalisternes byline og de suppleres af Hearken-bokse, der gør det let for læserne at komme i kontakt med journalisterne.
Læserløfterne er en del af Jysk Fynske Mediers strategiske arbejde med at øge relevansen over læserne. Journalisterne på de øvrige medier under Jysk Fynske Medier, kan også godt begynde at overveje deres personlige og faglige læserløfte eftersom løfterne bliver udrullet på alle titler.
Ærligt talt, det er en rasende god ide at lytte til dem, der betaler. Derfor har mange medier længe excelleret i åbne redaktionsmøder og nu er turen også kommet til Helsingør, der sparker gang i en stor journalistisk kampagne, “Nyt liv i Helsingør”, ved at invitere til åbent redaktionsmøde.
Helsingør Dagblad, der blev overtaget af Jysk Fynske Medier i foråret, begynder også at udkomme om søndagen.
Time Magazine er et af de mange medier, der ville satse på events i 2020 men som er blevet påvirket af coronaen. Men, mens de fleste har aflyst og oplevet tab, er Times gået online og har oplevet stigende indtægter.
Oprindeligt havde Time et fysisk event kaldet Time 100 Summit, men det er blevet afløst af en stribe eksklusive talks med nogle af verdens mest indflydelsesrige personer.
Hver episode tiltrækker i gennemsnit fem millioner seere og det giver så gode sponsorindtægter, at Time på nuværende tidspunkt ligger 37 procent højere end i hele 2019. Og de forventer en fordobling af indtægterne på events i forhold til sidste år.
Danskernes nyhedsforbrug er stort, men halvdelen af den voksne befolkning har aldrig haft et avisabonnement og overvejer heller ikke at få det. YouGov har set nærmere på årsagerne til danskernes skepsis overfor at betale for nyheder.
43% synes abonnementer er for dyre.
41% angiver at de kan finde gratis nyheder
28% foretrækker nyheder fra radio og tv
25% vil nærmest af princip ikke betale
24% læser ikke nok nyheder til at det kan betale sig
Undersøgelsen, der er foretaget blandt 1.019 danskere, viser også, at hele 29 procent mener, at betalingsvægge slet ikke er i orden…
En kodefejl hos Facebook – det er ihvertfald hvad de hævder – var skyld i, at flere brugere oplevede, at der pludselig optrådte annoncer inde i DR-artikler, der blev tilgået via Facebooks app for ios..
Jeg er ikke i tvivl om, at der er tale om en fejl, men situationen understreger igen igen, hvor problematisk det er, at selvom vi i Danmark betaler for vores egne nyheder, så er vi i vid udstrækning dybt afhængige af fremmede platforme til at distribuere dem.
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig
4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️
Læste du om læserløfterne på JydskeVestkysten?
Jeg synes, det er en så fremragende ide, at jeg også vil tage medicinen og udvikle mit helt eget læserløfte. Faktisk burde alle, der forstyrrer andre mennesker gøre det samme.
Men nu starter jeg med mig selv.
Jeg tror nok, jeg har en god ide om, hvorfor du læser nyhedsbrevet. Men det er bedre, hvis du selv fortæller mig det. Det bliver jeg klogere af.
Så hvis du får tid, bliver jeg virkelig glad, hvis du klikker retur på mailen og fortæller, hvad jeg kan hjælpe med.