Connect with us

Original

Ni københavnske lokalaviser får begejstringsmanifest

“Lokalpatriotisk begejstring er eksistensberettigelsen og fremtiden for den lokale avis,” lyder det fra chefredaktør Jesper GIsli.

Udgivet

den

Lokalaviser får manifest

Lokalavisen skal være lokalsamfundets bankende hjerte, der spreder begejstring, styrker fællesskaberne og dyrker lokalpatriotismen. Det er essensen af et manifest, som fremover skal være det redaktionelle og publicistiske kompas for ni københavnske lokalaviser.

Aviserne udgives af North Media og sammen med det nye manifest, lancerer de tirsdag morgen helt nye forsidedesign og omdeling af aviser fra udvalgte steder i det københavnske gadeliv.

Relanceringen af lokalaviserne sker efter North Media i august ansatte Jesper Gisli som ny chefredaktør med ansvar for at udvikle aviserne, der har et samlet oplag på 300.000 aviser om ugen.

Gisli var manden bag NørrebroLiv, der også havde et meget stærkt fokus på det hyperlokale liv i postnummer 2200. Det mindset rykker nu også ind i Frederiksberg Bladet, Amager Bladet, City Avisen, Nørrebro/Nordvest Bladet, Østerbro Avis, Kgs. Enghave Bladet, Valby Bladet, Vanløse Bladet og Vesterbro Bladet.

Og for at sikre forankringen, er det skrevet ind i et manifest på en A4-side med titlen “Begejstring og fællesskaber”.

Af manifestet fremgår det blandt andet, at lokalaviserne skal bringe folk sammen ved aktivt at deltage i det lokale liv og dyrke, dele og skabe lokalpatriotisk begejstring. Lokalaviserne skal også mindske afstanden til læserne og gøre det let for alle at bidrage med inputs og ideer.

Manifestet afsluttes med ordene “Som journalister tør vi vise begejstring, og vi tør slippe den løs. Vi er deltagende, og vi er med. Vi vil få ting til at ske, og vi vil gøre en forskel. Hvis ikke vi som lokalavis skulle, hvem skulle så?”

Læs manifestet her.

Medietrends har spurgt chefredaktør Jesper Gisli om det ikke altid har været lokalavisernes raison d’être at skabe begejstring og dyrke fælleskaber?

”Jo, bestemt. Men alt for mange lokalaviser over det ganske land har i de seneste årtier haft en frygtelig vane med at lave en klar overvægt af systemhistorier, berette om lokalpolitikeres skærmydsler og konflikter, og generelt lavet avis til de få. Derfor er læsertallene gået ned, og lokalaviserne har mistet deres touch,” siger Jesper Gisli og fortsætter:

“Der har måske været en tendens til snobberi, hvor man som journalist har fundet historier for små og banale, og så har man mistet forbindelsen til de lokale læsere. For hverdagen tirsdag formiddag er netop banal, og det skal man knuselske som lokal journalist. Vi skal have noget lokalpatriotisk begejstring, hvor vi igen skruer op for superlativerne, slipper håndbremsen og ikke rædselsslagent bruger alle vores kræfter på objektivitet, integritet og vandtætte skotter.”  

Tirsdag deler i aviser ud på gaderne og byder på øl, vand og pizza, men udover det, hvordan vil I så konkret tage aktivt del i lokalsamfundet?

”Igen handler det om den lokalpatriotiske begejstring, og så kan det sådan set være alle typer aktiviteter og events. Jeg plejer at sige, at lokalavisen skal være hele byens eller bydelens ’forsamlingshus’. Hvis ikke den lokale avis skulle være det, hvem skulle så?”

“Når tre foreninger og det lokale handelsliv slår pjalterne sammen og over fire måneders intens forberedelse arrangerer et kæmpe amatør- og frivilligdrevet forårs-modeshow nede i den store sal, og hele byen stimler sammen, og alle 600 billetter bliver revet væk, og alle har en fest, så skal lokalavisen ikke bare være der og sætte to billeder i papiravisen seks dage efter.”

“Nej, lokalavisen skal byde ind med hjælp i planlægningsfasen, hjælpe med at finde sponsorer til de 600 goodiebags – og vi skal være med til at piske stemningen op i tiden op til, vi skal være der og sende live på Facebook på selve aftenen, og bagefter smider vi en masse flotte billeder og superlativer efter arrangementet og glæder os allerede nu til næste års modeshow. Hvorfor? Fordi det var årets bedste aften for de 600 publikummer, for butikkerne, for de frivillige og modellerne – og for byen.”

“Dét er lokalpatriotisk begejstring, og det er eksistensberettigelsen og fremtiden for den lokale avis.”

Virker det greb også i storbyen?

“Dén lokalpatriotiske begejstring er universel, om det er i Helsinge, i Brabrand eller på stenbroen. Aktiviteterne og events kan være forskellige, men begejstringen er den samme,” lyder det fra den københavnske lokalredaktør.

Original

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger

Udgivet

den

DMJX åbner iværksætter-uddannelse
Rektor for DMJX Trine Nielsen. Foto: Anders Hviid

Det er hævet over enhver tvivl at flere og flere mediemennesker i fremtiden kommer til at skabe deres egne arbejdspladser og virksomheder. Derfor slår DMJX snart dørene op til en ny medieiværksætteruddannelse, der skal gøre det lettere for nye startuppere at komme igang.

Den nye uddannelse får adresse i DMJXs afdeling i Emdrup og får navnet “Fra ide til virksomhed – Business Makers”.

Teknisk set er uddannelsen et efteruddannelsesforløb, men reelt er der tale et forretningsudviklingsforløb, hvor DMJX støtter iværksætterne med alle de relevante værktøjer og kompetencer, som skal i sving, når man starter op for sig selv.

Derfor er der både undervisning i regnskab, økonomi, strategi, salg, markedsføring, branding, produktudvikling og finansiering.

Samtidig byder det halve år på intensiv networking med de andre på holdet (op mod 40) og det skal der gerne komme værdifulde samarbejder ud af.

Rektor på DMJX Trine Nielsen fortæller, at initiativet kommer til verden som en reaktion på, at flere end hver femte dimittend fra Emdup og knap hver tiende fra DMJX i Aarhus springer ud som selvstændige.

“Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre dem i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også skabe vækst. De kreative erhverv er i vækst, men mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle forretning og det håber vi at kunne gøre her,” siger Trine Nielsen.

Uddannelsen har kickoff den 19. november og der er ansøgningsfrist den 10. november.

Læs mere her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu