Connect with us

Original

Jysk Fynske Medier kaster sig ud i public powered journalism

Fire redaktioner tester nyt værktøj til at involvere brugerne. Chefredaktør håber, at projektet vil styrke relationen til brugerne og skabe bedre journalistik

Udgivet

den

Fredag kastede Fyens Stiftstidende sig ud i en tættere kontakt med læserne og snart følger Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad og JydskeVestkysten Aabenraa med i en test af en ny, journalistisk metode, der med inspiration fra en stribe amerikanske medier skal gøre lokaljournalistikken mere nærværende.

Metoden kaldes “public powered journalism” og handler om at sætte brugerne i centrum og opfatte dem som partnere, der bidrager til at sætte den dagsorden, som journalistikken centrerer om.

”Vi tror, at det kan gøre vores journalistik mere relevant, vedkommende og at det kan knytte tættere bånd mellem os og brugerne,” siger Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør Jørn K. Broch om projektet.

Konkret anvender Jysk Fynske Medier værktøjet Hearken til projektet. Det er et redskab, som giver brugerne mulighed for at svare på spørgsmål og komme med ideer til kommende journalistik.

P.t. anvendes Hearken i 140 mediehuse – blandt andre The Chicago Tribune, The Seattle Times og The Dallas Morning News.

Jørn Broch håber, at Hearken kan bidrage til at indfri Jysk Fynske Mediers ønske om brugerinddragelse.

”Det sådan set ikke et nyt ønske at involvere brugere, læsere og abonnenter i vores journalistik, men vi har haft svært ved at finde en brugbar form på det. Vi har prøvet forskellige former af, men brugerinvolvering er ikke for alvor blevet rodfæstet i vores redaktionelle værktøjskasse. Vi ser i hvert fald et større potentiale,” siger han og tilføjer:

”Hearken er et lovende værktøj og først og fremmest en lovende filosofi. Derfor har vi etableret et forsøg på fire redaktioner hen over det næste år.”

Spørgeskema på Fyens.dk

Hearkens værktøj er basalt set en blanket, der giver læserne mulighed for at komme med ideer. Fyens Stiftstidende oprettede fredag en side med fokus på trafik i Faaborg og Ringe-området og allerede mandag havde brugerne leveret 14 spørgsmål/ideer.

Næste skridt for redaktionen er at sende de bedste spørgsmål til afstemning hos brugerne, så de bliver en del af redaktionsmødet og er med til at beslutte, hvilke spørgsmål de først skal skrive om.

”Jeg håber, at vi vil se en ny type indhold, når vi involverer brugerne i skabelsen af det. Jeg håber, at vi vil kunne se det i effekten af det indhold, der bliver til sammen med brugerne. At det bliver læst mere. At det fører brugerne tættere på os. At det fører til indhold, der gør noget godt for vores medier og lokalsamfund,” siger Jørn K. Broch om projektet.

Fyens Stiftstidende har igennem sit investeringsselskab FST Growth investeret et millionbeløb i Hearken, som nu også har etableret sig i Danmark.

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu