Jysk Fynske Medier kaster sig ud i public powered journalism
Fire redaktioner tester nyt værktøj til at involvere brugerne. Chefredaktør håber, at projektet vil styrke relationen til brugerne og skabe bedre journalistik
Fredag kastede Fyens Stiftstidende sig ud i en tættere
kontakt med læserne og snart følger Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad og
JydskeVestkysten Aabenraa med i en test af en ny, journalistisk metode, der med
inspiration fra en stribe amerikanske medier skal gøre lokaljournalistikken
mere nærværende.
Metoden kaldes “public powered journalism” og
handler om at sætte brugerne i centrum og opfatte dem som partnere, der
bidrager til at sætte den dagsorden, som journalistikken centrerer om.
”Vi
tror, at det kan gøre vores journalistik mere relevant, vedkommende og at det
kan knytte tættere bånd mellem os og brugerne,” siger Jysk Fynske
Mediers digitale chefredaktør Jørn K. Broch om projektet.
Konkret anvender Jysk Fynske Medier værktøjet Hearken til
projektet. Det er et redskab, som giver brugerne mulighed for at svare på spørgsmål
og komme med ideer til kommende journalistik.
P.t. anvendes Hearken i 140 mediehuse – blandt andre The
Chicago Tribune, The Seattle Times og The Dallas Morning News.
Jørn
Broch håber, at Hearken kan bidrage til at indfri Jysk Fynske Mediers ønske om
brugerinddragelse.
”Det
sådan set ikke et nyt ønske at involvere brugere, læsere og abonnenter i vores
journalistik, men vi har haft svært ved at finde en brugbar form på det. Vi har
prøvet forskellige former af, men brugerinvolvering er ikke for alvor blevet
rodfæstet i vores redaktionelle værktøjskasse. Vi ser i hvert fald et større
potentiale,” siger han og tilføjer:
”Hearken
er et lovende værktøj og først og fremmest en lovende filosofi. Derfor har vi
etableret et forsøg på fire redaktioner hen over det næste år.”
Spørgeskema på Fyens.dk
Hearkens
værktøj er basalt set en blanket, der giver læserne mulighed for at komme med
ideer. Fyens Stiftstidende oprettede fredag en side med fokus på trafik i
Faaborg og Ringe-området og allerede mandag havde brugerne leveret 14 spørgsmål/ideer.
Næste skridt for redaktionen er at sende
de bedste spørgsmål til afstemning hos brugerne, så de bliver en del af
redaktionsmødet og er med til at beslutte, hvilke spørgsmål de først skal
skrive om.
”Jeg håber, at vi vil se en ny type indhold, når vi involverer brugerne i skabelsen af det. Jeg håber, at vi vil kunne se det i effekten af det indhold, der bliver til sammen med brugerne. At det bliver læst mere. At det fører brugerne tættere på os. At det fører til indhold, der gør noget godt for vores medier og lokalsamfund,” siger Jørn K. Broch om projektet.
Fyens Stiftstidende har igennem sit investeringsselskab FST Growth investeret et millionbeløb i Hearken, som nu også har etableret sig i Danmark.