Connect with us

Original

Jysk Fynske Medier kaster sig ud i public powered journalism

Fire redaktioner tester nyt værktøj til at involvere brugerne. Chefredaktør håber, at projektet vil styrke relationen til brugerne og skabe bedre journalistik

Udgivet

den

Fredag kastede Fyens Stiftstidende sig ud i en tættere kontakt med læserne og snart følger Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad og JydskeVestkysten Aabenraa med i en test af en ny, journalistisk metode, der med inspiration fra en stribe amerikanske medier skal gøre lokaljournalistikken mere nærværende.

Metoden kaldes “public powered journalism” og handler om at sætte brugerne i centrum og opfatte dem som partnere, der bidrager til at sætte den dagsorden, som journalistikken centrerer om.

”Vi tror, at det kan gøre vores journalistik mere relevant, vedkommende og at det kan knytte tættere bånd mellem os og brugerne,” siger Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør Jørn K. Broch om projektet.

Konkret anvender Jysk Fynske Medier værktøjet Hearken til projektet. Det er et redskab, som giver brugerne mulighed for at svare på spørgsmål og komme med ideer til kommende journalistik.

P.t. anvendes Hearken i 140 mediehuse – blandt andre The Chicago Tribune, The Seattle Times og The Dallas Morning News.

Jørn Broch håber, at Hearken kan bidrage til at indfri Jysk Fynske Mediers ønske om brugerinddragelse.

”Det sådan set ikke et nyt ønske at involvere brugere, læsere og abonnenter i vores journalistik, men vi har haft svært ved at finde en brugbar form på det. Vi har prøvet forskellige former af, men brugerinvolvering er ikke for alvor blevet rodfæstet i vores redaktionelle værktøjskasse. Vi ser i hvert fald et større potentiale,” siger han og tilføjer:

”Hearken er et lovende værktøj og først og fremmest en lovende filosofi. Derfor har vi etableret et forsøg på fire redaktioner hen over det næste år.”

Spørgeskema på Fyens.dk

Hearkens værktøj er basalt set en blanket, der giver læserne mulighed for at komme med ideer. Fyens Stiftstidende oprettede fredag en side med fokus på trafik i Faaborg og Ringe-området og allerede mandag havde brugerne leveret 14 spørgsmål/ideer.

Næste skridt for redaktionen er at sende de bedste spørgsmål til afstemning hos brugerne, så de bliver en del af redaktionsmødet og er med til at beslutte, hvilke spørgsmål de først skal skrive om.

”Jeg håber, at vi vil se en ny type indhold, når vi involverer brugerne i skabelsen af det. Jeg håber, at vi vil kunne se det i effekten af det indhold, der bliver til sammen med brugerne. At det bliver læst mere. At det fører brugerne tættere på os. At det fører til indhold, der gør noget godt for vores medier og lokalsamfund,” siger Jørn K. Broch om projektet.

Fyens Stiftstidende har igennem sit investeringsselskab FST Growth investeret et millionbeløb i Hearken, som nu også har etableret sig i Danmark.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu