Connect with us

Original

Vi snakker meget mere om Trump end om Løkke

På de sociale medier i Danmark har vi mere travlt med at snakke om USAs præsident end vores egen statsminister. Særlig medierne er skæve.

Udgivet

den

Donald Trump må ubetinget være historiens mest omdiskuterede politiker. Ihvertfald i den del af verdenshistorien, hvor de sociale medier har hersket.

I de to år, der er gået siden Donald Trump blev indsat som USAs 45. præsident er han dagligt blevet omtalt tusindevis af gange i medier og i debatter på de sociale medier.

I Danmark fylder han endda så meget på de sociale medier, at han optager os mere end landets statsminister. Det viser en optælling Medietrends har foretaget af opslag på Facebook og Twitter, der omtaler de to politikere.

Undersøgelsen viser opslag fra Facebooksider og verificerede Facebookprofiler samt en stor mængde Twitterprofiler. Hvis private Facebookkonti var talt med, ville tallene være større, men det er ikke muligt at overvåge dem.

Disse data kommer samtidig med at Politiken offentliggør en undersøgelse, der viser, at Trump i sine to første år har fået dobbelt så megen medieomtale som Barack Obama fik i sine første to år som præsident.

Det gælder både i amerikanske medier og danske. Ifølge Politiken er Trump omtalt i 20 procent af teksterne i amerikanske medier (Washington Post, New York Times og USA Today) mens Obama “kun” fik omtale i 10 procent.

Når det kommer til danske medier (Politiken, Jyllands Posten og Berlingske) er styrkeforholdet, at Trump i de første to år har fået omtale i fire procent af artiklerne og Obama i to procent.

Medietrends har ikke undersøgt Trump/Obama på de sociale medier, da det ikke giver mening, at undersøge data fra sociale medier, der har otte år imellem sig – dertil er udvikling alligevel for voldsom.

Kigger vi på Trump versus Løkke på danske mediers Facebooksider bliver balancen endnu mere skæv. Danske medier er ganske enkelt besatte af Donald Trump og har i Trumps første to præsidentår givet ham tre gange så megen opmærksomhed, som Lars Løkke Rasmussen har fået.

Medietrends har gennemgået samtlige 8.584 Facebookopslag fra 39 forskellige store og større danske medier, der indeholder navnet på en af de to statsledere og hele 72 procent af dem bærer Trumps navn, mens Løkke nøjes med 28 procent.

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu