Connect with us

Original

Vi snakker meget mere om Trump end om Løkke

På de sociale medier i Danmark har vi mere travlt med at snakke om USAs præsident end vores egen statsminister. Særlig medierne er skæve.

Udgivet

den

Donald Trump må ubetinget være historiens mest omdiskuterede politiker. Ihvertfald i den del af verdenshistorien, hvor de sociale medier har hersket.

I de to år, der er gået siden Donald Trump blev indsat som USAs 45. præsident er han dagligt blevet omtalt tusindevis af gange i medier og i debatter på de sociale medier.

I Danmark fylder han endda så meget på de sociale medier, at han optager os mere end landets statsminister. Det viser en optælling Medietrends har foretaget af opslag på Facebook og Twitter, der omtaler de to politikere.

Undersøgelsen viser opslag fra Facebooksider og verificerede Facebookprofiler samt en stor mængde Twitterprofiler. Hvis private Facebookkonti var talt med, ville tallene være større, men det er ikke muligt at overvåge dem.

Disse data kommer samtidig med at Politiken offentliggør en undersøgelse, der viser, at Trump i sine to første år har fået dobbelt så megen medieomtale som Barack Obama fik i sine første to år som præsident.

Det gælder både i amerikanske medier og danske. Ifølge Politiken er Trump omtalt i 20 procent af teksterne i amerikanske medier (Washington Post, New York Times og USA Today) mens Obama “kun” fik omtale i 10 procent.

Når det kommer til danske medier (Politiken, Jyllands Posten og Berlingske) er styrkeforholdet, at Trump i de første to år har fået omtale i fire procent af artiklerne og Obama i to procent.

Medietrends har ikke undersøgt Trump/Obama på de sociale medier, da det ikke giver mening, at undersøge data fra sociale medier, der har otte år imellem sig – dertil er udvikling alligevel for voldsom.

Kigger vi på Trump versus Løkke på danske mediers Facebooksider bliver balancen endnu mere skæv. Danske medier er ganske enkelt besatte af Donald Trump og har i Trumps første to præsidentår givet ham tre gange så megen opmærksomhed, som Lars Løkke Rasmussen har fået.

Medietrends har gennemgået samtlige 8.584 Facebookopslag fra 39 forskellige store og større danske medier, der indeholder navnet på en af de to statsledere og hele 72 procent af dem bærer Trumps navn, mens Løkke nøjes med 28 procent.

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu