Connect with us

Original

Podcast-data viser at lytterne hører det hele

Lytterne bliver hængende meget længere tid end nogen podcastproducent havde turde håbe på. Det viser de første analyser med Apples nye måleudstyr.

Udgivet

den

Podcast-data viser at lytterne hører det hele

Indtil Apple for nyligt lancerede et helt nyt måleværktøj, har det stort set været et mysterium om brugerne af podcast lytter til de episoder, de downloader og hvor længe de lytter. Mange podcast-producenter har derfor testet Apples nye analyseværktøj med bævrende miner, for hvad nu hvis data viste, at ingen lyttede mere end få sekunder?

Gudskelov er virkeligheden en anden. Ihvertfald hvis man skal stole på de podcastproducenter, som Wired har interviewet i en ny artikel.

Det gælder for eksempel Panoply, der producerer podcasts som Slate’s Political Gabfest og Malcolm Gladwell’s Revisionist History. Her oplyser  CTO Jason Cox, at lytterne typisk hører 80-90 procent af indholdet.

Headgum, der er et netværk for podcast, har samme oplevelser som Panoply og her tilføjer netværkets CTO Andrew Pile, at selv de lyttere, der ikke gider at høre reklamerne undervejs, spoler forbi og hører resten af podcasten istedet for at falde helt fra.

“Jeg tror nok, at folk i branchen er meget lettede over at lytterne rent faktisk lytter, på den måde, som vi håbede, siger Andrew Pile til Wired.

Wired-artiklen fremhæver, at de positive lytterdata formentlig vil give flere annoncører mod på at lægge annoncekroner i podcast. Samtidig kan kendskabet til lytternes vaner og reaktioner også gøre det lettere for podcastproducenterne at eksperimentere med længder og formater.

Et stort minus ved Apples nye værktøj er, at det kun virker på devices, der er opdateret til version 11.0. Data kan derfor kun ses som en strømpil på brugernes adfærd. Omend en strømpil, som for få måneder siden ikke eksisterede.

Læs hele Wireds artikel.

Foto: Maxpixel.

Original

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

Roger McNamee var en af de første investorer i Facebook og har igennem mange år været mentor for Zuckerberg. Men nu har McNamee fået nok og leverer her et bidende angreb på Facebook.

Udgivet

den

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

62-årige Roger McNamee er ikke hvem som helst. Han var blandt de første til at investere i Facebook, han er blevet fremhævet som en inspirator af Bill Gates, han har skudt mindst en million dollars i Wikimedia, arbejder p.t. sammen med Bono og så har han, ifølge sine egne oplysninger, igennem mange år været mentor for Mark Zuckerberg, Facebooks stifter.

Men mon ikke det forhold er historie nu, hvor Roger McNamee har udgivet bogen Zucked – Waking up to the Facebook catastrophe.

The Times har netop bragt et af kapitlerne, hvor Roger McNamee uddeler giftige tæsk til Zuckerberg og Facebook.

Her er et pluk af saftige citater:

”Jeg holdt af Zuck. Jeg holdt af hans team. Jeg var fan af Facebook og jeg var et af de mennesker, han ville ringe efter, når han stod overfor nye eller udfordrende sager. Det var sjovt for mig at være mentor og Zuck kunne ikke været en bedre elev. Vi talte om sager, der var vigtige for Zuck og hvor jeg havde værdifulde erfaringer. Oftere end sjældent fulgte han mine råd,” skriver Roger Mcnamee og så giver han den ellers gas:

”Zuck har altid troet på, at det at forbinde alverdens mennesker med hinanden er en så vigtig mission, at den retfærdiggør alle nødvendige skridt for at nå målet. Zuck og hans inderkreds er så overbeviste om den ædle mission, at de oftest lytter til kritikken uden at ændre deres adfærd.”

”Deres svar på stort set alle kritikpunkter er at levere mere af det samme, som skabte problemet: mere kunstig intelligens, mere kode, flere kortsigtede løsninger. De gør ikke dette fordi de er dårlige mennesker, men fordi deres succes har forskruet deres realitetssans. De kan slet ikke forestille sig, at deres problemer altid skyldes deres egne designs eller beslutninger.”

”Når de konfronteres med beviser for, at disinformation og fake news fra Facebook har påvirket både Brexit og valget i USA følger de samme opskrift, som de har gjort fra starten: Afvis, forsink, afspor, fordrej. Facebook skal presses hårdt for at komme til plan b, der hedder: Undskyld og lov at gøre det bedre.”

Underløber journalistikken

”Facebooks og andre platformes trussel mod den offentlige sundhed, demokratiet, privatlivet og konkurrencevilkårene er et resultat af deres forretningsmodel og det er derfor den, der er nødt til at blive ændret. Den politiske og sociale magt fra Facebook og andre internet platforme er usund og upassende for et demokrati som vores.”

”Som brugere har vi større magt til at kræve tingene ændret end vi selv tror. Vi kan ændre vores adfærd, skabe politiske bevægelser og vi kan insistere på statslig indblanding, der fremmer human-drevet teknologi som et alternativ til ekstrem teknologi.”  

”Facebook (og Google og Twitter) har underløbet den frie presse fra to retninger. De har eroderet journalistikkens økonomi og overdænget den med disinformation. På Facebook ligner information og disinformation hinanden. Den eneste forskel er, at disinformation skaber større indtægter, så den behandles bedre”.

Facebook koster fattige menneskers livs

”Facebook er en trussel mod de magtesløse overalt på kloden. De har givet gratis internetservice til fattige mennesker i omkring 60 lande. Men prisen har været massiv social disruption. Manglende sprogkundskaber og kulturel forståelse har blændet Facebook i en sådan grad, at de ikke ser, hvordan deres platform udnyttes til at skade forsvarsløse mennesker. Det har for længst skabt dødbringende ofre i Sri Lanka og Myanmar.”

”Google og Facebook er pseudo profitable fordi de ikke betaler for den skade de forvolder”.

”Den amerikanske økonomi har traditionelt været meget mere baseret på iværksættere end nogen anden økonomi. Hvis min hypotese er korrekt, er landet nu i gang med et risikabelt eksperiment, der er afhængig af monopoler, når det kommer til innovation, økonomisk vækst og jobskabelse”

”Økonomipolitisk ser jeg gerne, at markedet får begrænsninger for, hvordan spillere som Facebook, Google og Amazon kan operere. Det ville være en fordel for at økonomien at opløse dem. Et første skridt kunne være at forhindre dem i flere opkøb og i at dele tilskud og data intern i deres organisationer.”

Hele kapitlet kan læses på engelsk her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu