Connect with us

Original

Podcast-data viser at lytterne hører det hele

Lytterne bliver hængende meget længere tid end nogen podcastproducent havde turde håbe på. Det viser de første analyser med Apples nye måleudstyr.

Udgivet

den

Podcast-data viser at lytterne hører det hele

Indtil Apple for nyligt lancerede et helt nyt måleværktøj, har det stort set været et mysterium om brugerne af podcast lytter til de episoder, de downloader og hvor længe de lytter. Mange podcast-producenter har derfor testet Apples nye analyseværktøj med bævrende miner, for hvad nu hvis data viste, at ingen lyttede mere end få sekunder?

Gudskelov er virkeligheden en anden. Ihvertfald hvis man skal stole på de podcastproducenter, som Wired har interviewet i en ny artikel.

Det gælder for eksempel Panoply, der producerer podcasts som Slate’s Political Gabfest og Malcolm Gladwell’s Revisionist History. Her oplyser  CTO Jason Cox, at lytterne typisk hører 80-90 procent af indholdet.

Headgum, der er et netværk for podcast, har samme oplevelser som Panoply og her tilføjer netværkets CTO Andrew Pile, at selv de lyttere, der ikke gider at høre reklamerne undervejs, spoler forbi og hører resten af podcasten istedet for at falde helt fra.

“Jeg tror nok, at folk i branchen er meget lettede over at lytterne rent faktisk lytter, på den måde, som vi håbede, siger Andrew Pile til Wired.

Wired-artiklen fremhæver, at de positive lytterdata formentlig vil give flere annoncører mod på at lægge annoncekroner i podcast. Samtidig kan kendskabet til lytternes vaner og reaktioner også gøre det lettere for podcastproducenterne at eksperimentere med længder og formater.

Et stort minus ved Apples nye værktøj er, at det kun virker på devices, der er opdateret til version 11.0. Data kan derfor kun ses som en strømpil på brugernes adfærd. Omend en strømpil, som for få måneder siden ikke eksisterede.

Læs hele Wireds artikel.

Foto: Maxpixel.

Læs også