Connect with us

Kurateret

Ærlighed og god journalistik fik læserne til at betale

Da økonomien hos Mother Jones blev lagt transparent frem for læserne, tredoblede de donationerne. Læs hvordan de overbeviste læserne

Udgivet

den

VÆRD AT LÆSE FORDI

Medlemsskaber, donationer og mikrodonationer begynder at blive en mere og mere vigtig del af økonomien for mange medier. De første jeg umiddelbart tænker på er naturligvis Zetland, POV International og The Guardian. Men der er mange flere.

HANDLER OM

Amerikanske Mother Jones har altid nydt godt af læsernes donationer, men efter mediet skrev en meget lang og detaljeret beskrivelse af økonomien og koblede de kolde fakta sammen med investeringen i et stort og vellykket journalistisk projekt, væltede donationerne ind fra læserne.

Hvor Mother Jones tidligere indkasserede 20.000$ om måneden fra læserne lykkedes det at øge pengestrømmen til knap 70.000$.

USA har en anden kultur for donationer end Danmark og Mother Jones havde allerede etableret alliancen med læserne. Derfor er der kun få danske medier, der kan bruge metoden en-til-en. Men særligt transparensen og ærligheden i Mother Jones appel er inspirerende og bør kunne fortolkes nyttigt af mange medier.

I artiklen fra Poynters er der et link til den appel, som Mother Jones sendte til læserne. Linket virker ikke. Her er et link, der virker. Men læs Poynters først, så giver alting bedst mening.

LÆS HER

Poynters

Foto: Flick/401(K) 2012

Læs også