Connect with us

Kurateret

Instagram – nu med undersøgende journalistik

Center for Investigative Reporting lancerer ambitiøst journalistisk projekt på Instagram. Innovativ serie på 21 afsnit skal sikre maksimal gennemslag.

Udgivet

den

Instagram - nu med undersøgende journalistik
VÆRD AT LÆSE FORDI

Undersøgende journalistik plejer at rime på helsides opslag i søndagsavisen og timelange dokumentarfilm. Men måske vil Cavling og Pulitzer også snart rime på Instagram.

HANDLER OM

Anerkendte Center for Investigative Reporting lancerer i dag et nyt journalistisk projekt, der vil endevende de mange tilståelsessager, der er i det amerikanske strafferetsystem. Tesen er, at uskyldige mennesker tilstår istedet for at kræve deres ret til en retsag.

Set med medieudviklingsbriller er det virkelig interessante dog, at Center for Investigative Reporting vil publicere hele serien, der hedder “Bad plea deals”, på Instagram.

Folkene bag projektet fremhæver Instagrams store, unge målgruppe og korte billedetekster som de væsentligste forklaringer på det usædvanlige valg.

Netop begrænsningen af tekst tvinger projektet til at være ekstremt fokuseret. Og kombinationen af billeder og korte tekster gør det åbenbart også indlysende, at “Bad plea deals” skal præsenteres som en serie i 21 afsnit, der publiceres tre gange om dagen de kommende syv dage.

Et andet godt argument for at benytte Instagram til projektet er, at Center for Investigative Reporting vil måle successen af “Bad plea deals” i gennemslag og udbredelse. Derfor er det indlysende oplagt at eksperimentere med Instagram, som publiseringsplatform – omend, det må give nogle oplagte benspænd i formidlingen.

LÆS HER

Poynters Institute

Foto: dynamosquito/Flickr

Læs også