Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Her vil et nyt format “mediefolk, der rykker – Q&A” engang imellem udfordre personer, der har travlt med spændende ting – eller som er på vej til det.
Interviewet foregår eksperimentelt via Messenger over et døgns tid.
Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A” to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.
Men nu til Anne-Marie Dohm:
Tidligere direktør for DR Danmark Anne-Marie Dohm skal stå i
spidsen for den ansøgning om at overtage Radio24Syvs sendetilladelse, som syv
medier står bag.
De syv medier er Jysk Fynske Medier, Herning Folkeblad,
Skive Folkeblad, Sjællandske Medier, Lolland Falsters Folketidende, Flensborg
Avis samt Radio ABC.
Medietrends har chattet med Anne-Marie Dohm i det første af
en kommende række messenger-interviews med mediefolk, der rykker:
Først og fremmest
tillykke med din nye opgave. Hvor længe har du kendt til projektet og hvor
længe har du vidst, at du skulle have ansvaret?
Tak for det. Jeg fik kendskab til projektet her i foråret,
og da Jysk Fynske Medier for ganske nyligt spurgte, om jeg var interesseret i
at løse opgaven på vegne af konsortiet af medier, tøvede jeg ikke et øjeblik.
Det er ikke ofte, at man som mediemenneske får lov til at komme med et bud på
et helt nyt public service-indhold af de dimensioner.
Kan du så sætte ord på
det bud allerede nu?
Vi har stadig til gode at se selve udbuddet, så jeg kan ikke
være konkret endnu. Men det er åbenlyst, at med den struktur, som medierne bag
konsortiet har, er det oplagt, at vi skal lave et relevant og moderne medie for
alle danskere på tværs af sociale, geografiske, uddannelsesmæssige og
kulturelle skel.
Vi ønsker at skabe et indhold baseret på, at vi er til stede i hele landet, kan løfte dagsordner og debatter fra hele landet. Vi kan sikre, at vi har reportere, værter, medvirkende og kilder fra hele landet.
Selve programfladen og indholdet har vi i sagens natur ikke lagt os fast på endnu. Og vi er selvfølgelig optaget af, at brugen af medier – herunder radio – ændrer sig markant i disse år.
Lytning til traditionel radio falder. Og derfor skal vi ved siden af radioen have et eksperimenterende lytteunivers, så indholdet kan anvendes på den måde, som brugerne ønsker.
I byder på en
flowkanal, men vil videre end det?
Ja, det fremgår af bekendtgørelsen, at ansøgningen skal
omfatte FM-kanalen, DAB og en tilhørende nettjeneste. Så det skal man som
minimum byde på. Hvad ansøgningen ellers kommer til at indeholde, kan vi ikke
sige noget om endnu. Men det er klart, at vi tager også bestik af, at
mediebrugen – og lytning til radio – forandrer sig markant i disse år.
Vi har mobilen med i lommen næsten uanset, hvad vi gør. Og
fordelen ved lytning er, at man kan gøre det, imens man passer sit arbejde (for
manges vedkommende), kører bil, tog osv., laver mad, køber ind. Så det er
klart, at brugerne har brug for mere end traditionel lytning i radioen.
Har du en ide om, hvordan
de syv medier bag ansøgningen skal integreres redaktionelt med den nye kanal?
Det er vigtigt at understrege, at ansøgere til
sendetilladelsen er uafhængige, og at de alene har til formål at drive den form
for public service, som rammerne tillader. Det er også afgørende, at ejeren af
sendetilladelsen frem til 2027 er redaktionel uafhængig og har frihed til at
træffe indholdsmæssige beslutninger i den nye organisation.
Men det er klart, at medierne bag konsortiet har
kompetencer, viden og netværk, som vi skal finde ud af, hvordan vi bedst muligt
gør brug af. Strukturen gør, at vi sammen kan løfte meget store satsninger, som
involverer hele befolkningen. Og som gør os i stand til at tage en debat, som
engagerer en stor del af landet.
Radio24syv arbejder
relativt selvstændigt i forhold til de andre redaktioner under Berlingske
Media, så det lyder lidt som samme model. På den anden side kan man vel
argumentere for, at I bliver nødt til at trække lidt mere på de syv medier for
at udløse ambitionerne om at være over alt i Danmark?
Det er tidligt at sige, hvordan vi vil gøre det. Men
bekendtgørelsen lægger op til, at man netop kan arbejde med en model, hvor man
anvender ydelser fra andre medier. Men det er for tidligt at sige, hvordan vi
vil gøre det.
Nu er vi ved
logistikken, hvor skal hovedredaktionen ligge?
Det skal vi finde ud af i den kommende tid.
Vi kommer det ikke
nærmere, som man siger ?
Ikke endnu
Det er egentlig også
indholdet, der er det mest spændende. Det er lidt oplagt at spørge, når nu du
har baggrund i DR Danmark, om man kan placere den nye kanal på en skala, der
har Radio24Syv i den ene ende og P4 i den anden?
Nej, det ville være forkert. Selv om det er for tidligt at
sige noget om indholdet, så er formålet jo at skabe et alternativ til det eksisterende
public serviceindhold. Og vi kommer ikke til at lægge os i midten. Vi skal have
vores helt egen identitet både i form og indhold.
Det lyder lovende.
Forventer du, at I får konkurrence i udbudsrunden?
Det ved jeg ikke. Men det er selvfølgelig godt, hvis flere
har lyst til at byde.
Vi får se. Du skal
ihvertfald have tak for chatten og held og lykke med din spændende opgave
Tusind tak – spændende format. Pøj pøj med det