Connect with us

Original

Q&A: “Det er ikke ofte, at man som mediemenneske får lov til at komme med et bud på et helt nyt public service-indhold af de dimensioner”

Radio24Syv vil ikke søge om fortsætte med FM4 og derfor er Anne-Marie Dohm lige nu i spidsen for den eneste ansøger – nemlig syv provinsmedier

Udgivet

den

Q&A: "Det er ikke ofte, at man som mediemenneske får lov til at komme med et bud på et helt nyt public service-indhold af de dimensioner"
Wikimedia Commons

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends uegntlige nyhedsbrev. Her vil et nyt format “mediefolk, der rykker – Q&A” engang imellem udfordre personer, der har travlt med spændende ting – eller som er på vej til det.

Interviewet foregår eksperimentelt via Messenger over et døgns tid.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A” to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Men nu til Anne-Marie Dohm:

Tidligere direktør for DR Danmark Anne-Marie Dohm skal stå i spidsen for den ansøgning om at overtage Radio24Syvs sendetilladelse, som syv medier står bag.

De syv medier er Jysk Fynske Medier, Herning Folkeblad, Skive Folkeblad, Sjællandske Medier, Lolland Falsters Folketidende, Flensborg Avis samt Radio ABC.

Medietrends har chattet med Anne-Marie Dohm i det første af en kommende række messenger-interviews med mediefolk, der rykker:

Først og fremmest tillykke med din nye opgave. Hvor længe har du kendt til projektet og hvor længe har du vidst, at du skulle have ansvaret?

Tak for det. Jeg fik kendskab til projektet her i foråret, og da Jysk Fynske Medier for ganske nyligt spurgte, om jeg var interesseret i at løse opgaven på vegne af konsortiet af medier, tøvede jeg ikke et øjeblik. Det er ikke ofte, at man som mediemenneske får lov til at komme med et bud på et helt nyt public service-indhold af de dimensioner.

Kan du så sætte ord på det bud allerede nu?

Vi har stadig til gode at se selve udbuddet, så jeg kan ikke være konkret endnu. Men det er åbenlyst, at med den struktur, som medierne bag konsortiet har, er det oplagt, at vi skal lave et relevant og moderne medie for alle danskere på tværs af sociale, geografiske, uddannelsesmæssige og kulturelle skel.

Vi ønsker at skabe et indhold baseret på, at vi er til stede i hele landet, kan løfte dagsordner og debatter fra hele landet. Vi kan sikre, at vi har reportere, værter, medvirkende og kilder fra hele landet.

Selve programfladen og indholdet har vi i sagens natur ikke lagt os fast på endnu. Og vi er selvfølgelig optaget af, at brugen af medier – herunder radio – ændrer sig markant i disse år.

Lytning til traditionel radio falder. Og derfor skal vi ved siden af radioen have et eksperimenterende lytteunivers, så indholdet kan anvendes på den måde, som brugerne ønsker.

I byder på en flowkanal, men vil videre end det?

Ja, det fremgår af bekendtgørelsen, at ansøgningen skal omfatte FM-kanalen, DAB og en tilhørende nettjeneste. Så det skal man som minimum byde på. Hvad ansøgningen ellers kommer til at indeholde, kan vi ikke sige noget om endnu. Men det er klart, at vi tager også bestik af, at mediebrugen – og lytning til radio – forandrer sig markant i disse år.

Vi har mobilen med i lommen næsten uanset, hvad vi gør. Og fordelen ved lytning er, at man kan gøre det, imens man passer sit arbejde (for manges vedkommende), kører bil, tog osv., laver mad, køber ind. Så det er klart, at brugerne har brug for mere end traditionel lytning i radioen.

Har du en ide om, hvordan de syv medier bag ansøgningen skal integreres redaktionelt med den nye kanal?

Det er vigtigt at understrege, at ansøgere til sendetilladelsen er uafhængige, og at de alene har til formål at drive den form for public service, som rammerne tillader. Det er også afgørende, at ejeren af sendetilladelsen frem til 2027 er redaktionel uafhængig og har frihed til at træffe indholdsmæssige beslutninger i den nye organisation.

Men det er klart, at medierne bag konsortiet har kompetencer, viden og netværk, som vi skal finde ud af, hvordan vi bedst muligt gør brug af. Strukturen gør, at vi sammen kan løfte meget store satsninger, som involverer hele befolkningen. Og som gør os i stand til at tage en debat, som engagerer en stor del af landet.

Radio24syv arbejder relativt selvstændigt i forhold til de andre redaktioner under Berlingske Media, så det lyder lidt som samme model. På den anden side kan man vel argumentere for, at I bliver nødt til at trække lidt mere på de syv medier for at udløse ambitionerne om at være over alt i Danmark?

Det er tidligt at sige, hvordan vi vil gøre det. Men bekendtgørelsen lægger op til, at man netop kan arbejde med en model, hvor man anvender ydelser fra andre medier. Men det er for tidligt at sige, hvordan vi vil gøre det.

Nu er vi ved logistikken, hvor skal hovedredaktionen ligge?

Det skal vi finde ud af i den kommende tid.

Vi kommer det ikke nærmere, som man siger 🙂

Ikke endnu

Det er egentlig også indholdet, der er det mest spændende. Det er lidt oplagt at spørge, når nu du har baggrund i DR Danmark, om man kan placere den nye kanal på en skala, der har Radio24Syv i den ene ende og P4 i den anden?

Nej, det ville være forkert. Selv om det er for tidligt at sige noget om indholdet, så er formålet jo at skabe et alternativ til det eksisterende public serviceindhold. Og vi kommer ikke til at lægge os i midten. Vi skal have vores helt egen identitet både i form og indhold.

Det lyder lovende. Forventer du, at I får konkurrence i udbudsrunden?

Det ved jeg ikke. Men det er selvfølgelig godt, hvis flere har lyst til at byde.

Vi får se. Du skal ihvertfald have tak for chatten og held og lykke med din spændende opgave

Tusind tak – spændende format. Pøj pøj med det

Original

Q&A: “Her finder man programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler, splitter, bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu