Connect with us

Original

”Når jeg er en røv på Twitter, er det fordi jeg er en røv. Ikke fordi Twitter gjorde mig til en røv”

Flere førende amerikanske journalister mener, at Twitter er gift for journalistik. Men det er journalisternes pligt at være på Twitter, mener professor

Udgivet

den

Twitter omtales nogle gange som journalisternes (og politikernes) intranet. Her deles og debatteres stort og småt. På Twitter slår journalisterne paraderne ned og hygger sig med småskænderier, subtile fornærmelser, hjertevarme morsomheder og ligegyldigheder, der er så banalt åndsvage, at selv dem, der har skrevet dem, skammer sig minuttet efter.

Midt i dette virtuelle forsamlingshus af let tilgængelige journalister spinner alskens professionelle og uprofessionelle aktivister, politikere, debattører, lobbyister og trolde naturligvis rundt.

For hvem gider skrive et debatindlæg eller en pressemeddelelse, når det er 100 gange mere effektivt at flashe sit budskab direkte på journalisternes intranet. Det kan godt være, at et enkelt opslag ikke skaber opmærksomhed, men så kan man jo lave 25 forskellige om det samme eller bede 50 venner om at like det første.

Man kan også vælge det lange seje træk og gøre sig selv populær ved at tweete fodbold og andre letfordøjelige emner og så langsomt blive en del af flokken med kostbar taletid.

Twitter er som et eksklusivt mikrokosmos, hvor hvad som helst kan blive forstærket til ukendelighed og hvor selv de mest jordbundne journalister (og alle andre Twitterbrugere, som for eksempel politikere og eksperter) gang på gang snydes og får en fordrejet opfattelse af virkeligheden. Altså den virkelighed, der findes der ude, når man offline.

Et eksempel i den næsten uskyldige ende er BT, der efter Kim Larsens mindekoncert udlagde folkestemningen som negativ på baggrund af fire negative tweets.

I den mere alvorlige ende har et optrin mellem nogle amerikanske unge med ”Make America Great Again-kasketter” og en ældre indiansk krigsveteran, fået de amerikanske medier til at løbe zigzag i breaking mode.

Vil boykotte Twitter

For journalist og klummeskriver Farhad Manjoo fra New York Times var episoden med teenagerne dråben, der fik bægeret til at flyde over. Ifølge ham, var netop Twitter årsag til at amerikanske medier i første omgang drog forhastede konklusioner om, at teenagernes opførsel var slet og ret øretæveindbydende. Senere kom nye vinkler frem – via Twitter – om at teenagerne rent faktisk opførte sig besindigt i betragtning, at der var massive protester mod dem kort inden de optagelser, der gik viralt.

Farhad Manjoos pointe er, at Twitter farver og filtrerer den måde journalisterne ser og oplever virkeligheden på og at journalisterne før Twitter ville have beroet sig på øjenvidner eller selv have været tilstede.

New York Times-journalisten, der selv har 172.000 følgere på Twitter, har derfor fået nok og opfordrer journalister til at boykotte Twitter eller i hvert fald at blive mere kritiske over det filter, som Twitter skaber mellem dem og virkeligheden.

”Covington-sagen (teenager vs veteran) har tydeliggjort, at Twitter ødelægger amerikansk journalistik. Sagen viser, hvordan mediernes foretrukne sociale medie trækker journalisterne dybt ned i et melodramatisk hestehul, hvor vores bedre instinkter kortslutter til fordel for pøbel- og botdreven gruppetænkning,” skriver Farhad Manjoo i sin klumme og fortsætter:

”Twitter styrker de mest skadelige stereotyper i vores fag. I stedet for at fremme intellektuelle, ærlige betragtninger om menneskelige anliggender driver Twitter mange i mediebranchen – inklusiv mig selv – til at blive rygmarsreagerende krænkelsesrobotter, der tænder af på den ene eller anden hashtag-sag, stavefejl fra præsidenten eller målrettet kampagne fra nogen”.

Farhad Manjoo holder dampen oppe og fastholder tonelejet til sidste linje i klummen.

”Twitter er ikke det ubekymrede klubhus for journalistik længere. Nu er det et epicenter for nonstop informationskrig – en næsten komisk, understyret gladiatorring, hvor aktivister, disinformanter, politikere og kommunikatører samles for at målrette deres påvirkning mod den bredere medieverden.”

Journalister med privilegieblindhed

Ikke overraskende har klummen sat ild til en heftig Twitter-debat i USA. Manjoo får blandt andet opbakning fra Brian Stelter fra CNN Business:

”Jo mere tid du bruger på Twitter, jo mere sandsynligt er det, at dit syn på verdenen bliver forstyrret af alt råberiet. Og jo mere sandsynligt er det, at du selv begynder at råbe og skrige. At være på Twitter bidrager til en følelse af, at alt det, der bliver råbt om er utroligt vigtigt og noget som HELE VERDENEN går op i, selvom faktum er, at det kun diskuteres af de mennesker, der er ekstremt online,” skriver Brian Stelter.

En af USA’s førende medieprofessorer, Jeff Jarvis fra The City University og New York, lægger dog afstand til oprøret mod Twitter. Han er ligefrem skuffet, skriver han i en klumme.

Jarvis anfører, at argumentation udstråler den privilegieblindhed, man får, når man har sin egen medieplatform, hvad enten det er en klumme i New York Times eller et tv-show på CNN.

Sådan en platfom har helt almindelige amerikanere ikke. De har et hashtag på Twitter og det er deres mulighed for at komme til orde. Hvis ikke medierne vil lytte til befolkningen, der hvor de er, svigter de deres opgave, argumenterer Jeff Jarvis.

”Det er mediernes hellig pligt at lytte til den befolkning, som de tjener. Og så er det deres pligt at inddrage journalistiske værdier, reportering, fakta, forklaringer, kontekst, oplysning, forbindelser, forståelse, empati, aktioner og muligheder til den offentlige samtale. Journalistikken er den samtale. Demokratiet er den samtale,” skriver Jeff Jarvis højstemt.

Men med respekt for emnet og Twitters kærlighed til klar tale, svarer han også på Farhad Manjoos påstand om at Twitter gør journalister til rygmarsreagerende krænkelsesrobotter. ”Når jeg er en røv på Twitter, er det fordi jeg er en røv. Ikke fordi Twitter gjorde mig til en røv.”

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu