Connect with us

Kurateret

Uden markedsføring har 25.000 unge nordmænd downloadet nyhedsapp

VG har foreløbig brugt ni måneder på at lære deres unge brugere at kende. Nu er de snart klar til markedsføring, men interesseren er allerede stor

Udgivet

den

Uden markedsføring har 25.000 unge nordmænd downloadet nyhedsapp

“Som vi ser det, er der flere unge mediebrugere end nogensinde tidligere, der er sultne efter journalistik. Problemet er måske, at vi bare ikke bygger gode nok produkter.”

Sådan siger udviklingsredaktør Ola Stenberg fra norske VG som en forklaring på, at hele 25.000 unge nordmænd har downloadet appen Peil helt uden at VG har gjort anden reklame for den end lidt omtale på deres Snapchat-kanal.

Men selvom det klør i fingrene på Stenberg for at trykke på den store markedsføringsknap, har det været et bevidst valg, at VG har lavet en såkaldt soft launch, skriver M24 (kun for abonnenter).

VG lancerede Peil ved nytår og har siden brugt tiden på at lære de unge brugere bedst muligt at kende. Peil-appen opfordrer konsekvent brugerne til at komme med feedback og ideer til, hvordan appen kan blive bedre og allerede før VG lancerede appen, havde de interviewet en række unge om, hvad de savner i nyhedsdækningen.

“Tilbagemeldingen er, at der ofte er for meget indhold, som er for vanskeligt at følge med i”, siger Stenberg til M24.

Derfor sætter Peil et bevidst lavt tempo og arbejder meget med opsummeringer. Det gør det muligt for brugerne at kitte ind og ud af nyhedstrømmen og ikke være tvunget til at klamre sig fast til nyhedstoget for ikke at gå glip af noget.

Peil pusher et morgen- og et aftenbrief ud og runder ugen af med et søndagspush.

Lige nu har appen 6.000 ugentlige brugere og det er naturligvis meget lavt efter VG-standarder. Derfor glæder folkene bag – blandt andet en redaktion på seks journalister og et tilsvarende antal udviklere – til på et tidspunkt at udvide brugertallet.

“Vi har brugt tid på at få bekræftet, at vi har et produkt, som matcher de behov, der er. Vi vil ikke smide markedsføringspenge efter noget, før vi ved, at vi har et produkt, der “sitter”,” lyder det fra Ola Stenberg, som ikke kan sige, hvornår de trykker på speederen.

Peil bringer ultrakorte nyhedsresumeer og lidt længere formater på op til 10 skærmbilleder. I nyhedsresumeerne bliver brugerne sendt videre til et af Schipsteds medier, hvis de vil læse mere.

Peil kan downloades på dette link (kun ios)

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu