Connect with us

Kurateret

Uden markedsføring har 25.000 unge nordmænd downloadet nyhedsapp

VG har foreløbig brugt ni måneder på at lære deres unge brugere at kende. Nu er de snart klar til markedsføring, men interesseren er allerede stor

Udgivet

den

Uden markedsføring har 25.000 unge nordmænd downloadet nyhedsapp

“Som vi ser det, er der flere unge mediebrugere end nogensinde tidligere, der er sultne efter journalistik. Problemet er måske, at vi bare ikke bygger gode nok produkter.”

Sådan siger udviklingsredaktør Ola Stenberg fra norske VG som en forklaring på, at hele 25.000 unge nordmænd har downloadet appen Peil helt uden at VG har gjort anden reklame for den end lidt omtale på deres Snapchat-kanal.

Men selvom det klør i fingrene på Stenberg for at trykke på den store markedsføringsknap, har det været et bevidst valg, at VG har lavet en såkaldt soft launch, skriver M24 (kun for abonnenter).

VG lancerede Peil ved nytår og har siden brugt tiden på at lære de unge brugere bedst muligt at kende. Peil-appen opfordrer konsekvent brugerne til at komme med feedback og ideer til, hvordan appen kan blive bedre og allerede før VG lancerede appen, havde de interviewet en række unge om, hvad de savner i nyhedsdækningen.

“Tilbagemeldingen er, at der ofte er for meget indhold, som er for vanskeligt at følge med i”, siger Stenberg til M24.

Derfor sætter Peil et bevidst lavt tempo og arbejder meget med opsummeringer. Det gør det muligt for brugerne at kitte ind og ud af nyhedstrømmen og ikke være tvunget til at klamre sig fast til nyhedstoget for ikke at gå glip af noget.

Peil pusher et morgen- og et aftenbrief ud og runder ugen af med et søndagspush.

Lige nu har appen 6.000 ugentlige brugere og det er naturligvis meget lavt efter VG-standarder. Derfor glæder folkene bag – blandt andet en redaktion på seks journalister og et tilsvarende antal udviklere – til på et tidspunkt at udvide brugertallet.

“Vi har brugt tid på at få bekræftet, at vi har et produkt, som matcher de behov, der er. Vi vil ikke smide markedsføringspenge efter noget, før vi ved, at vi har et produkt, der “sitter”,” lyder det fra Ola Stenberg, som ikke kan sige, hvornår de trykker på speederen.

Peil bringer ultrakorte nyhedsresumeer og lidt længere formater på op til 10 skærmbilleder. I nyhedsresumeerne bliver brugerne sendt videre til et af Schipsteds medier, hvis de vil læse mere.

Peil kan downloades på dette link (kun ios)

Kurateret

Dansk streaming når babylonske højder

Fire ud af ti unge streamer mindst to timer om dagen. På bare et år er danskernes udgifter til streamingtjenester fordoblet

Udgivet

den

Danskerne streamer som aldrig før. Så godt som alle unge streamer og blandt hele befolkningen er det nu 62 procent, der i løbet af en uge streamer serier, film, video eller tv.

Det viser en ny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Danskernes streaming blev sidst undersøgt i 2016 og siden da er der sket stigninger på alle parametre – tidsforbrug, økonomisk forbrug og antal abonnementer.

Hele undersøgelsen kan studeres her.

I en pressemeddelelse opsummerer specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt fra Slots- og Kulturstyrelsen rapporten:

”Danskerne har taget streamingtjenester som Netflix og HBO til sig i en sådan grad, at 62 procent af os nu streamer eksempelvis serier, film, tv og videoklip mindst én gang om ugen, og ofte streamer vi i mange timer ad gangen. Det er ret bemærkelsesværdigt, at 40 procent af de 19 til 34-årige fortæller, at de streamede indhold i mindst to timer, når de blev spurgt om, hvor lang tid de streamede dagen før. Samtidig viser tallene, at stadigt flere ældre er begyndt at streame tv, film og serier, selvom de dog streamer i kortere perioder ad gangen end de unge.”

Slots- og Kulturstyrelsen fremhæver desuden:

• Næsten alle unge streamer: Blandt de 12 til 18-årige og de 19 til 34-årige streamede henholdsvis 95 procent og 94 procent ugentligt eller oftere i 2018. Andelene er noget mindre, men dog i vækst, blandt de ældre aldersgrupper. Eksempelvis steg andelen blandt de 34 til 55-årige fra 58 procent i 2016 til 67 procent i 2018.

• Særligt de yngre streamer i lang tid ad gangen: I 2018 oplyste eksempelvis 40 procent af de 19 til 34-årige, at de havde streamet to timer eller mere, når de blev spurgt, hvor lang tid de havde streamet dagen før. Hver fjerde unge streamer dagligt mere end tre timer.

• Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage. Udviklingen er særligt udtalt blandt de yngre seere. Af tallene for 2018 fremgår det, at 36 procent af de 12 til 34-årige svarede nej til spørgsmålet, om de havde set tv i går. Det er et fald på 8 procentpoint i forhold til 2016.

• Stor forskel på tjenesterne: Der er store forskelle på tidsforbruget, når der ses på tværs af de tre mest udbredte tjenester YouTube, Netflix og DRTV. YouTube er den af de tre tjenester, der har flest besøg, men samtidig er det den tjeneste, der besøges i kortest tid ad gangen. Netflix har færre besøg end YouTube, men besøgene her varer i længere tid. DRTV har færrest besøg, men igen varer besøgene her væsentligt længere end besøg hos YouTube, men dog i noget kortere tid end besøg hos Netflix.

• Mange husstande har flere abonnementer: 53 procent af husstandene havde i 2018 abonnement på en eller flere af i alt seks streamingtjenester, der kan abonneres på særskilt, eksempelvis HBO, Netflix og ViaPlay. Det er 3 procentpoint mere end i 2017. 35 procent af de danske husstande havde i 2018 desuden abonnement på to eller flere af de seks streamingtjenester.

• Øget forbrug på streamingtjenester: En gennemsnitslig, dansk husstand brugte i 2017 584 kroner om året på streamingtjenester, hvor de i 2016 brugte 275 kroner. Dertil kommer det indirekte forbrug på streamingtjenester, som man har adgang til via tv- og teleabonnementer.

• Store variationer i forbruget: Husstandenes gennemsnitslige forbrug varierer en del på tværs af de forskellige husstandstyper. Husstande med børn bruger væsentlig mere på streamingtjenester end gennemsnittet, mens husstande med ældre beboere bruger markant mindre. Eksempelvis brugte husstande med to voksne med børn i alt 1.116 kroner på streamingtjenester i 2017, mens husstande med to voksne, hvoraf den ene er over 60 år, kun brugte 215 kroner på streaming i samme periode.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu