Connect with us

Medietrends Netværk for Chefredaktører

Et netværk for chefredaktører, der tager udvikling alvorligt og ønsker at være helt opdateret på tendenser, udfordringer og muligheder i mediebranchen.

Invester fem formiddage om året på at udforske aktuelle temaer indenfor medieinnovation. Sammen med et stærkt netværk af andre udviklingsorienterede chefredaktører får du konkret inspiration, energi og ny viden, der umiddelbart kan omsættes til redaktionelle gevinster.

Netværket giver dig mulighed for at diskutere kernen af dit arbejde med andre fagligt stærke kolleger, der også har det øverste udviklingsansvar for deres medier.

Det får du ud af netværket

Medietrends Netværk for Chefredaktører forbedrer dine muligheder for konstruktivt at håndtere medieverdens mange forandringer. Det er din sikkerhed for, at du hele tiden er klædt på til at håndtere nye udfordringer og muligheder for dit medie.

Du får en effektiv efteruddannelse, kompetenceudvikling og nye strategiske indsigter, der gør dig til en bedre medieleder.

Og så får du værdifulde kontakter, som du har glæde af i hele din karriere.

Sådan foregår det

Hvert netværksmøde har et aktuelt tema og faciliteres af netværksleder og stifter af Medietrends Jan Birkemose. Efter den fælles morgenkaffe angriber vi dagens tema. En kompetent ekstern ekspert i dagens emne bidrager med sine indsigter, tanker og erfaringer, og netværket finder sammen frem til de perspektiver og pointer, som er værdifulde at tage med hjem.

På netværksmødet har vi et skarpt og konkret fokus på, hvad dagens tema betyder for dig og dit medie og hvilke muligheder, der umiddelbart kan arbejdes videre med. Netværket er en hurtigt arbejdende task force, der sætter alle erfaringer, ideer og perspektiver i lokalet i spil. Sparring og fortrolighed sikrer, at alle får brugbar viden og inspiration med hjem.

Hvert møde vender naturligvis også de seneste vigtige og relevante begivenheder.

Vi slutter formiddagen af med fælles frokost.

Mellem møderne holder vi netværket varmt ved hjælp af en lukket online-gruppe.

Hvem er de andre?

Det er en forudsætning for optagelse i netværket, at man har strategisk ansvar for udvikling og innovation. De fleste har naturligvis også andre ansvarsområder, men på de fem netværksmøder, er det medieudvikling og innovation, der er fællesnævneren.

Vi undgår så vidt muligt, at der er direkte konkurrerende medier i netværket. Hvis der er tvivl, om et nyt medlem er konkurrent til dig, tages du bilateralt med på råd og vi finder en løsning.

Hvilke temaer?

Temaerne er solide trends, der har potentiale til at påvirke dit medie. Vi vil beskæftige os med konkrete nye værktøjer/metoder/platforme, der kan bruges til formidling eller distribution af journalistik. Og vi kommer til at diskutere de strategiske svar på forandrede medievaner, som dine brugere er påvirkede af.

Netværket er ikke en workshop for superbrugere, men en inspirerende tænketank for ligestillede chefredaktører, der tror på, at fælles ideudvikling og analyse skaber det bedste bidrag til, at hvert enkelt netværksmedlem kan udvikle og styrke sit eget medies strategi på et højere niveau.

Netværkets deltagere har naturligvis indflydelse på valget af temaer.

2019

Den 23. januar 2019 sætter vi fokus på nyhedsbreve. Alexander Sjøberg fra Politiken øser ud af sine erfaringer fra Politiken og supplerer med overblik over best practice i hele nyhedsbrevsuniverset.

13. marts: Publikumsudvikling med besøg af Nadia Nikolajeva, der er digital direktør på TV MIDTVEST. ”Publikumsudvikling” er en mere systematisk og professionaliseret måde at arbejde med såvel indhold som målgruppe, end vi tidligere har kendt. Nadia har gjort sig selv til ambassadør for tankegangen og ansatte i efteråret 2018 en af landets eneste publikumsudviklere.

22. maj (ændret til 7. juni pga valg): Line Vaaben fra Dagbladet Information har netop afsluttet sit forskningsprojekt som fellow ved SDU om fortællende journalistik. Hun udkommer med en bog om projektet til efteråret, men giver os nu sin afdækning af, hvad den gode fortælling – langt eller kort format – betyder for medierne. Hvordan engagerer fortællende journalistik læserne og hvordan udnyttes disse redaktionelle investeringer bedst strategisk og kommercielt.

4. september: Mette Vindfeld Rosendahl er en af de mest entreprenante og innovative personer i medieverdenen. Hun har en stor del af æren for Altingets udvikling og i de senere år har hun som udviklingsdirektør i Teknologiens Mediehus (Ingeniøren) sprøjtet et utal af nye nichemedier og projekter ud. I netværket vil hun fortælle, hvordan hun griber udviklingsprocesser an, hendes aktuelle analyse af nicheindustrien og hvordan man udvinder nye nicher af – måske i forvejen relativt smalle – medier.

Netværket vil gerne være fleksibelt og kunne reflektere over udviklingen. Derfor programsættes temaerne sjældent mere end to møder frem.

Hvor og hvornår?

Vi mødes fem formiddage om året i iværksætter-ghettoen SoHo i Københavns Kødby. Datoerne for netværksmøderne planlægges et år forud, så du har mulighed for at planlægge i god tid.

Der er løbende optag i netværket (så længe der er plads).

I 2019 er møderne:

23. januar

13. marts

22. maj

4. september

27. november

Her er hvad vi udforskede i 2018:

  • Google-trafik 2018: medierne får mere og mere trafik fra Google, men hvis ikke man er forberedt på Googles ændringer af ranking i 2018, kan det hele tabes på gulvet. Mads Emil Lidegaard, digital chef på Kristeligt Dagblad fortalte, hvordan Kristeligt Dagblad har fået Danmarks hurtigste mobilsider og hvordan de gør sig klar til Googles ændringer i 2018. Og digital strateg Eric Ziengs fra Bolius.dk gav en spændende og konkret case, om hvordan Bolius.dk fik deres Google-trafik til at stige voldsomt efter en begavet sanering af arkivet og en bevidst strategi for alle udgivelser.
  • April: Oplæg om Snapchat fra Katrine Dam fra TV2 Østjylland og spændende debat om “Den journalistiske Forbindelse” med forfatter og medieforsker Søren Schultz Jørgensen.
  • Juni: Robotjournalistik. Jakob Benediktson og Tea Sylvest fra danske LassoX og Søren Karlson fra svenske Unitedrobots.ai zoomer ind på status og potentielle muligheder for medierne.
  • September: Forretningsmodeller. Jan Birkemose gjorde status over alverdens forskellige indtægtskilder i medieverden. Herefter rundbordssnak med administrerende direktør fra Altinget, Per Mikael Jensen, som også holdt et oplæg om, hvordan Altinget arbejdet med udvikling.
  • November-mødet handlede først og fremmest om lyd. Hakon Mosbech fra Zetland fortalte om Zetlands mindre lydrevolution, hvor artiklerne oplæses. Det forbrug er gået fra nul til 60% på et år. Jan Birkemose fortalte om de nye muligheder med Google Home og gav desuden også en frontberetning fra Websummit.

Pris

10.750 kroner ekskl. moms per år. Beløbet betales i forbindelse med din optagelse i netværket og opkræves rullende hver 12 måned derefter.

Prisen dækker alt.

Tilmelding

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at ringe eller maile til Jan Birkemose. 23 38 42 10 netvaerk@medietrends.dk

Tilmeld dig på samme mail