Medietrends Netværk for Chefredaktører

Et netværk for chefredaktører, der tager udvikling alvorligt og ønsker at være helt opdateret på tendenser, udfordringer og muligheder i mediebranchen.

Invester fem formiddage om året på at udforske aktuelle temaer indenfor medieinnovation. Sammen med et stærkt netværk af andre udviklingsorienterede chefredaktører får du konkret inspiration, energi og ny viden, der umiddelbart kan omsættes til redaktionelle gevinster.

Netværket giver dig mulighed for at diskutere kernen af dit arbejde med andre fagligt stærke kolleger, der også har det øverste udviklingsansvar for deres medier.

Det får du ud af netværket

Medietrends Netværk for Chefredaktører forbedrer dine muligheder for konstruktivt at håndtere medieverdens mange forandringer. Det er din sikkerhed for, at du hele tiden er klædt på til at håndtere nye udfordringer og muligheder for dit medie.

Du får en effektiv efteruddannelse, kompetenceudvikling og nye strategiske indsigter, der gør dig til en bedre medieleder.

Og så får du værdifulde kontakter, som du har glæde af i hele din karriere.

Sådan foregår det

Hvert netværksmøde har et aktuelt tema og faciliteres af netværksleder og stifter af Medietrends Jan Birkemose. Efter den fælles morgenkaffe angriber vi dagens tema. En kompetent ekstern ekspert i dagens emne bidrager med sine indsigter, tanker og erfaringer, og netværket finder sammen frem til de perspektiver og pointer, som er værdifulde at tage med hjem.

På netværksmødet har vi et skarpt og konkret fokus på, hvad dagens tema betyder for dig og dit medie og hvilke muligheder, der umiddelbart kan arbejdes videre med. Netværket er en hurtigt arbejdende task force, der sætter alle erfaringer, ideer og perspektiver i lokalet i spil. Sparring og fortrolighed sikrer, at alle får brugbar viden og inspiration med hjem.

Vi slutter formiddagen af med fælles frokost.

Mellem møderne holder vi netværket varmt ved hjælp af en lukket online-gruppe.

Hvem er de andre?

Det er en forudsætning for optagelse i netværket, at man er chefredaktør med strategisk ansvar for udvikling og innovation. De fleste har naturligvis også andre ansvarsområder, men på de fem netværksmøder, er det medieudvikling og innovation, der er fællesnævneren.

Er du redaktør uden øverste ansvar for dit medie, har du mulighed for at søge optagelse i Medietrends Redaktørnetværk.

Vi undgår så vidt muligt, at der er direkte konkurrerende medier i netværket. Hvis der er tvivl, om et nyt medlem er konkurrent til dig, tages du bilateralt med på råd og vi finder en løsning.

Hvilke temaer?

Temaerne er solide trends, der har potentiale til at påvirke dit medie. Vi vil beskæftige os med konkrete nye værktøjer/metoder/platforme, der kan bruges til formidling eller distribution af journalistik. Og vi kommer til at diskutere de strategiske svar på forandrede medievaner, som dine brugere er påvirkede af.

Netværket er ikke en workshop for superbrugere, men en inspirerende tænketank for ligestillede chefredaktører, der tror på, at fælles ideudvikling og analyse skaber det bedste bidrag til, at hvert enkelt netværksmedlem kan udvikle og styrke sit eget medies strategi på et højere niveau.

I 2018 kan temaerne for eksempel være: Fra træt redaktion til innovativt lab – Facebook-grupper – Strategisk og publicistisk udnyttelse af data – Få mere ud af brugernes feedback – Digitalt genbrug af journalistiske investeringer –  Droner og 360 graders kamera – Hvordan kan medier udnytte chatbots? – Er personalisering fremtiden?

Netværkets deltagere har naturligvis indflydelse på valget af temaer.

Temaet for første møde den 9. februar er de radikale forandringer, som Google formentlig byder på i 2018: 

Google-trafik bliver måske det vigtigste tema for 2018. I øjeblikket er den globale trend, at medierne får større og større andele Google-trafik. Den udvikling kan fortsætte i 2018, men for uopmærksomme medier, kan det hele tabes på gulvet. Det skyldes, at Google begynder at ranke søgeresultaterne efter indholdsproducenternes mobilsider og ikke deres desktop-sider. Oversat fra Googlesk betyder det især, at mobilsiderne skal være lynhurtige.

Mads Emil Lidegaard, digital chef på Kristeligt Dagblad, vil fortælle os om, hvordan Kristeligt Dagblad har fået Danmarks hurtigste mobilsider og hvordan de gør sig klar til Googles ændringer i 2018.

Digital strateg Eric Ziengs fra Bolius.dk vil også give os en spændende case, om hvordan Bolius.dk har fået deres Google-trafik til at stige voldsomt efter en begavet sanering af arkivet og en bevidst strategi for alle udgivelser.

Aprilmødet bød på oplæg om Snapchat fra Katrine Dam fra TV2 Østjylland og spændende debat om “Den journalistiske Forbindelse” med Søren Schultz Jørgensen.

Kommende temaer

Den 6. juni zoomer vi ind på robotjournalistik og bliver klogere på, hvor langt teknologien er nået, hvor den er på vej hen, ser på eksempler med journalistisk brug af robotter og drøfter mulighederne for os i lokalet.

Den 12. september snakker vi om penge! Først en grundig status over alverdens forskellige forretningsmodeller og derefter har vi en solid rundbordssnak sammen med Per Mikael Jensen fra Altinget. Han har også lovet at fortælle om, hvordan Altinget arbejder med udvikling af nye portaler.

Netværket vil gerne være fleksibelt og kunne reflektere udviklingen. Derfor programsættes temaerne sjældent mere end to møder frem.

Hvor og hvornår?

Vi mødes fem formiddage om året i iværksætter-ghettoen SoHo i Københavns Kødby. Datoerne for netværksmøderne planlægges et år forud, så du har mulighed for at planlægge i god tid.

Der er løbende optag i netværket (sålænge der er plads).

I 2018 er møderne:

9. februar.

11. april.

6. juni.

12. september

21. november.

Pris

10.750 kroner ekskl. moms per år. Beløbet betales i forbindelse med din optagelse i netværket og opkræves rullende hver 12 måned derefter.

Prisen dækker alt.

Tilmelding

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at ringe eller maile til Jan Birkemose. 23 38 42 10 netvaerk@medietrends.dk

Tilmeld dig her