Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Rikke Dal Støttrup

“Vi skylder os vores brugere at være ægte nysgerrige. Vi skal ikke vinkle så hårdt, at nuancerne forsvinder eller interviewe uden at ville lytte. En journalist, der har det vildt over sin egen evne til at trække bukserne ned på interview-offeret er i mine øjne gammeldags.”

Udgivet

den

Fire minutter med Rikke Dal Støttrup
Foto: Caroline A. Bagger

Stine Bjerre Mortensen sendte i sidste uge stafetten videre til Rikke Dal Støttrup med disse ord:

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Rikke Dal Støttrup, der skifter job om lidt fra chefredaktør på Alt for damerne til kommunikation på Politikens Forlag. Hun har i mine øjne aldrig været bange for at tage offentlige debatter eller at stå ved sin holdning, og det er inspirerende. 

Rikke Dal Støttrup er afgående chefredaktør på ALT for damerne. Tiltræder 1.december på Politikens Forlag som presse- og kommunikationschef. 

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Lige nu er jeg ved at afslutte og overlevere på ALT for damerne. Det er både vemodigt og befriende på samme tid. Efter ni år på bladet er der mange følelser på spil, selv om jeg selv har valgt at skifte.  Det har mere været en livsstil end et arbejde, og vi er som kolleger på redaktionen meget tætte. Men tiden var inde til et skifte, og jeg glæder mig til det nye, så hver dag er fyldt med ”det kommer jeg til at savne”- og ”godt, jeg ikke skal det mere”-øjeblikke.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Lige nu min egen datter, Josefine, som er begyndt på journaliststudiet på SDU her efter sommerferien. Selv om man med rette kan være bekymret for fremtiden for mediebranchen, som vi kender den, giver det mig håb at se, hvordan hun og hendes medstuderende har den samme nysgerrighed og ildhu, som vi selv havde, da vi gik på journalisthøjskolen for 30 år siden.

Jeg tror, troværdighed og faglighed til stadighed vil have værdi, og at de unge journalister nok skal finde en vej. 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Jeg synes, vi skylder os vores brugere at være ægte nysgerrige. Vi skal ikke vinkle så hårdt, at nuancerne forsvinder eller interviewe uden at ville lytte. En journalist, der har det vildt over sin egen evne til at trække bukserne ned på interview-offeret er i mine øjne gammeldags.

Vi skal stole på, at vores historier er gode nok til, at de godt kan klare nuancerne. Seneste eksempel er BBC-skandalen; det var jo ikke nødvendigt at klippe Trump så hårdt, men igen faldt nogen for fristelsen.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Jeg håber, at medierne bliver bedre til at bruge algoritmer og AI til at skræddersy indhold til brugerne. Når jeg køber en ny trøje, kan enhver online-shop finde ud af at tilbyde mig et par bukser, jeg også har lyst til at købe. Eller når jeg har set en reel på Instagram, får jeg mere af samme slags. Vi er som forbrugere vant til denne convenience, og det må medierne blive bedre til at imødekomme.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Lone Sunesen, direktør for TV Midtvest. Som regional tv-station er Midtvest god til både at være tro mod dét, den kommer fra, men også være nysgerrig og stige på nye tendenser. Jeg følger mest med på sociale medier, og det er en fest!

Læs også