Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Cecilie Hänsch Emanuel

“Jeg drømmer om den dag, hvor 45 kroner for ”dagens lille lækre journalistiske åndehul” bliver en naturlig del af danskernes hverdagsluksus på linje med en to-go-kaffe. Men ja, det er nok bare en drøm…”

Udgivet

den

Fire minutter med Cecilie Hänsch Emanuel

Cecilie Hänsch Emanuel er stifter og chefredaktør for Lokalavisen Faxe, som går i luften 1. november.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Efter 25 år som journalist er jeg blevet selvstændig, og det er nok det vildeste spring, jeg har foretaget i mit arbejdsliv.

Så jeg står med tusind opgaver, som andre plejer at løse for mig: Opbygning af hjemmeside, abonnementsmodel, nyhedsbrev.

Lige om lidt får jeg lov til at fokusere meget mere på lokaljournalistikken, men indtil da har jeg nogle meget stejle læringskurver.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Det gør de andre nystartede lokalmedier, der findes i stort antal i hele landet. Jeg har været heldig at få lov til at skrive om en del af dem, og især KunMors er jeg imponeret over – og i høj grad inspireret af.

De viser mig, at det er muligt, at der stadig er et stort behov for lokalt funderet journalistik, og at det er muligt at leve af lokaljournalistik.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Der er rigtig mange gode takter mange forskellige steder i mediebranchen, og jeg er ked af at omtale hele branchen over én kam.

Ligesom vi skal fortsætte med at stille magten til ansvar, så skal vi tage ansvar for at finde løsninger. Vise, hvad der virker. Give den lange, men sande, forklaring.

Af den grund håber jeg også, flere vil læne sig op ad Zetland, selvom jeg lige nu er spændt på, hvad Bonniers nylige majoritets-ejerskab kommer til at betyde for Zetland.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Conveniencebranchen har min dybeste respekt. Den sælger noget, jeg reelt ikke har behov for, alene på min følelse af, at jeg “fortjener noget lækkert”.

Om det så er en latte til 45 kroner eller en croissant til 26. Det er let-tilgængeligt, det er lækkert, og det er hver for sig i lommepenge-niveauet.

Jeg drømmer om den dag, hvor 45 kroner for ”dagens lille lækre journalistiske åndehul” bliver en naturlig del af danskernes hverdagsluksus på linje med en to-go-kaffe. Men ja, det er nok bare en drøm…

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg vil gerne høre mere om, hvad David Højmark, stifter af KunMors, mener.

Det er godt fem år siden han valgte at gå solo. I dag er de fem journalister og en marketingansvarlig.

Jeg formoder, at det har krævet en del is i maven at stifte et abonnements-finansieret lokalmedie netop som Nordjyske valgte at lukke lokalredaktionerne.

Læs også