Medierne skal indse, at ingen deler nostalgien over tidligere tiders papiraviser og broadcast. Monopol på troværdighed og autoritet hører også fortiden til.
Hvilket problem er størst? At medierne er tvunget til at sælge deres uafhængighed for at overleve, eller at den globale informationsmagt centraliseres hos nogle få?
Alle journalister er ansvarlige for deres eget brand, mediestøtte gør medierne slappe og Rasmussen tjener i dag mere end da hun var freelancer. Lyt til en...
Knivskarpe Tony Haile dissekerer omstillingen i medieverden. Forandringer så voldsomme, at alle mediernes naturlove er pressede og måske på dødskurs
Mediernes brand er ikke en bitcoin værd, hvis læserne ikke opdager om de klikker på Politiken eller Berlingske. Til gengæld er indholdet i centrum.
Facebook er så dominerende som gatekeeper af vores nyheder, at det er vigtigt at vide, hvordan de sorterer og prioriterer de nyheder, vi ser. Det er...
Væk en mediechef om natten og spørg, hvad der trender. Svaret vil være video. Men måske er det enorme videoforbrug en myte.
Disse fire indtægtskilder kan have store potentialer for mediernes økonomi. Men der er også ulemper og risici. Gennemgang af fordele og farer
To læsere har fået nok af abonnementer og lokkende Facebook-opslag, der ender i betalingsmure. Men de vil gerne betale - det skal bare være lettere.
Fremseende medier er optagede af at tænke mobilt, droppe hjemmesiden, udnytte kunstig intelligens, komme nærmere de unge og omfavne publikummet.
Årets hidtil sureste og mest deprimerende opsang til mediebranchen - skrevet af en mand, der allerede har bevist sit talent til at skabe og tænke innovativt
Medier opgiver at trække brugerne til deres hjemmesider. I stedet giver de den gas, hvor brugerne i forvejen er. Nu omfavner Vox Media også den nye...
Mediebranchen trænger til selvindsigt og en revision af rodfæstede journalistiske rygradsreflekser. Debatten om journalistikkens overlevelse er igang. Læs Lasse Jensens blog og min kommentar.
Syv førende franske medier gennemførte i sidste måned en koordineret aktion imod ad blockere. Medierne anvendte forskellige metoder, men gennemførte kampagnen samtidig. Le Figaro valgte en...
Den norske mediegigant Schibsted tænker ud af boksen og lancerer to spændende begreber: Journalistisk algoritme og næste generations journalistik.
Hos canadiske Winipeg Free Press er der betalingsmur omkring noget af indholdet. Men ser du en artikel, du gerne vil læse, kan du nøjes med at...
Relevansøkonomien hersker på nettet. Kun virksomheder, der gør sig fortjent overlever. Gælder også medier, der drømmer om succes på nettet.
Nyhedsrobotter stormer ind i den publicistiske værdikæde. Det nye er, at Facebook vil lukke dem ind i vores intime chat- og beskedrum.
Når Facebook afholder sin konference F8, er det mere end en promovering af firmaets egne produkter - det er en formulering af vores fremtidige hverdag.
Hadefulde, rascistiske og nedværdigende kommentarer er oftest rettet mod kvindelige journalister. Det viser analyse af 70 millioner kommentarer fra the Guardian
Kommunikationsforum har nu lanceret deres nye data- og faktamedie Bias. Tal, fakta og grafik skal kvalificere debat om politik, samfund og kultur.
Videobrug på mobil er i konstant stigning, mobilbrugere ser relativt længe på deres video og video skaber nye publikum og indtægtskilder.
Robotter, der fungerer som tjenere og butler bliver mere og mere almindelige. Formentlig vil en hel hær af robotter også snart servicere dig på Messenger.
Ev Williams, manden som skabte Twitter og som nu er i fuld gang med at få Medium til at udvikle sig til en meget disruptiv platform,...
List101 er navnet på et kommende socialt medie, der skal knytte en tættere forbindelse mellem de få, der sætter dagsorden og de mange, der gør de...
Det er næsten parodisk, at de romerske kejsere styrede gladiatorerne med op- og nedadvendte tommelfingre. Næsten på samme måde har Facebook bygget et imperium ved at...
Mange troede, at TV var en urørlig mediebastion - men nu rammer den digitale transformation med fuld styrke, der kan sammenlignes med papiravisernes krise.
Mediernes svar på iTunes har været på banen i to år og dækker nu Holland, Tyskland og USA. Måske er Blendle også en mulighed i Danmark.
Facebook er kommet sent i gang med live video, men nu går Facebook all in
Sponsoreret indhold skal bidrage positivt til sponsorens brand. Derfor står undersøgende journalistik ikke forest ved gavebordet. Måske er nye tider på vej.
På de sociale medier bruger vi næsten bevidstløst billeder som punktum efter vores opdateringer. Før var foto mindemarkører over vores liv. Nu er de reduceret til...
Hvis medier har flere indtægtskilder mister de fokus og risikerer, at det, der er godt for det ene forretningsmål, er dårligt for det andet mål.
Medier bør lade sig inspirere af den amerikanske Dollar Shave Club, som for en dollar om måneden sender dig alle de barberblade, du har brug for....
Toneangivende professor advarer medier mod at kæmpe imod Facebook, Google og distribueret indhold. Medierne skal være, hvor brugerne er, siger han.
Læserne tjekker deres mobil 100 gange om dagen - men ikke efter nyheder. Derfor vil The Times og Sunday Times nu stoppe med at udkomme konstant...
Internettet er ved at flyde over med foto af mad, børn, katte og selfies. Det har fået den amerikanske grafiker Nicholas Felton til at udtænke en...
Public Service i 6 lande er kendetegnet ved faldende politisk og økonomisk opbakning og problemer med at følge med den hastige digitale udvikling. Men BBC og...
Alle snakker om produktudvikling - hos New York Times udvikler de, snakker og tjener penge. Kom med på besøg på niende etage hos udviklingsafdelingen Beta
Twitter har hidtil ikke fulgt god praksis overfor synshandicappede
Live streaming er spået til at være en af de helt store digitale revolutioner. Nu falder firstmoveren fra.
Blendle, ofte kaldet mediernes svar på iTunes, ser ud til at storme ind på det amerikanske mediemarked. 22.000 brugere er i kø til at signe up.
Boykottede Facebook i fire år - nu bringes alt på Instant Articles
Facebook ved alt om dig - nu kan du også vide alt om Facebook
New York Times og Buzzfeed skovler læsere ind med madvideoer. De korte Do It Yourself-videoer er så populære, at nye temaer som sundhed, bolig og film...
Når Metroexpress kaster sig ud Instant Articles, bliver det spændende at se om det presser konkurrenterne.
Hidtil har det været kotume, at medier ikke lader journalister skrive kommercielle tekster. Men det bryder The Independent nu.
Zetland er kommet flyvende fra start med masser af godt indhold og lækkert design. Men efter kun to dage blinker projektets svageste led rødt.
Nu bliver det let at skabe egne holografiske 3D-videoer. Hvem kommer først? Journalisterne eller deres børn?
Her er et sjældent og lærerigt indblik i hvordan Medium, som en af de mest toneangivende blogplatforme, fremhæver eller dræber indhold.
Washington Post forsøger at gøre det lettere at læse langt - men Zetland gør det bedre.
20 svenske medier, der tilsammen sidder på 90 procent af af trafikken på svenske mediesites, vil blokere brugere med ad blockere.
Det ligner et kinderæg - medierne får gratis markedsføring og større reach, mobilselskabet får brugerne til at bruge mobilen og kunderne drukner i indhold.
Både og og lidt bob bob, lyder status fra de medier, der som de første hoppede på Instant Articles. Snart åbnes det kontroversielle koncept for alle.
Succesrig videoproduktion som alle medier har råd til
Patrick Arendal fra Infomedia har kortlagt 12 danske dagblades betalingsmure
Produkt - cocktail af redaktionelle, kommercielle og teknologiske kompetencer - er det nye sort i mediebranchen.
The Telegraph udvikler et nyt format for historier, der udvikler sig. Istedet for at skrive nye artikler om den samme historie 10 gange på en dag,...
Det tager for lang tid at snøfte og trykke wow
Distributed content som Instant Articles, Snapchat Discover og Google Amp er mediernes største hovedpine.
Det er første - men ikke sidste gang - du hører om audiograms.
Talen, der ganske enkelt indrammer alle tidens store temaer og perspektiver i mediebranchen. Distribueret indhold, ad blockere og navlestrengen mellem medier og brugere, der de facto...
Qvark.dk er et nyt dansk medie for unge under 30 år.
Britiske Financial Times slår sprækker i sin betalingsmur for at nå ud til flere læsere. Det sker med en alternativ metode, der minder lidt om Zetlands.
Kig med indenfor hos Washington Post. Avisen er et levende clash mellem hæderskronet, traditionel publicisme og moderne digital mindset i verdensklasse repæsenteret af ejeren, der også...
I mediebranchen betragter vi ofte Facebook som PostDanmark. Men det er helt forkert mener Pia Lauritzen i denne kronik. Facebook er det modsatte, for her veksles...
For det første plejer man at publicere på nettet først og derefter udsende en nyhedsmail. Lenny Letter gør det modsatte. For det andet plejer der ikke...
Hvilke medier er bedst til Facebook? Sammenlign mediernes succes med delinger, likes og i det hele taget i at få brugerne til at engagere sig.
Det vigtigste spørgsmål i 2016 er om medier er medier eller indholdsproducenter. Det er ikke filosofi - det er DNA. Et mediehus er lige så meget...
Hold op med at fokusere på digital journalistik versus analog. Tænk på at skabe værdier først og derefter på distribution.
De fleste har nok forstået, at Snapchat kan sende korte videoer, der sletter sig selv, når de er set. Men Snapchat er meget mere end det....
Siden New York Times for to år siden lækkede deres Innovation Report er det gået stærkt på den gamle avis. Newsroom er ombygget/omstruktureret fire-fem gange, journalister...
Benjamin Rud Elberth har en god pointe. Tweets fra toppolitikere har alt for frit spil i medierne.
Facebook er så opsatte på at få Instant Articles til at blive en succes, at de gerne skyder huller i konceptet.
Bare fordi du arbejder på et massemedie, skal du ikke opfatte dine læsere, seere og lyttere som masserne. Medierne skal ikke producere indhold, de skal yde...
Vidste du, at der er hele 18 forskellige måder at måle sine bedrifter på nettet?
Peter Bruchmann har efter en lang karriere med chefposter her og der fået lyst til at starte noget helt nyt op. Alle der har lyst til...
Medierne skal finde på noget ekstra. Noget som får indholdet til at blive relevant for flere eller som supplerer med en ekstra værdi. Personificering kan være...
Mediehusene er omringet af trusler mod selve kernen i at være et mediehus - nemlig at udgive og selv bestemme, hvad der rammer brugerne.
Tumblr-universet er nærmest umuligt at forstå for alle, der er ældre end 20 år. Men her kommer forklaringen på alt - næsten.
Mon ikke der er et eller flere af disse medier, som du aldrig har hørt om og som har fat i noget rigtig spændende udvikling?
Lisbeth Knudsen har så meget ret i sin kritik af Clement Kjersgaards interview med Mette Frederiksen, samt alle andre TV og radiointerviews, hvor det mere handler...
For det første er analysen rigtig - eller ihvertfald næsten rigtig. Måske en tand for pessimistisk. Men grundtanken om, at både den gamle papirmodel og den...
Det er kun kort tid siden at Schibsteds svenske chef Raoul Grünthal afviste at anvende Facebooks Instant Article. Men nu bliver han undsagt af koncernens topchef.
Nye erfaringer fra amerikanske Forbes, der er gået i krig mod ad blockere, giver håb for alle annoncefinancierede medier.
Betydningen af Instant Articles kan ikke overvurderes og Facebook konstant øger presset mod medier, der ikke vil lege med.
Der er gudskelov andre måder at tjene penge på end ved at sælge annoncer og abonnementer. Her er nogle bud for fremtidens medieøkonomi.
Den digitale journalistik er fremtiden, men medierne behandler stadig deres digitale udgivelser som anden prioritet.
Zetlands Facebook-strategi ligner en genistreg - men det er knald eller fald. Skrevet i november, men aktuel i dag, hvor Zetland launcher.
Er dit medie et medie med en stærk teknologisk profil eller det et techfirma, der tilfældigvis spytter lidt journalistik ud?
Det koster ufattelige summer i tabte annonceindtægter at flere og flere brugere installerer ad blockere. Alternativet er betalt indhold i form af native og sponsoreret indhold.
Nye softwareprogrammer giver mulighed for at man kan personificere sit indhold, så det er maksimalt relevant for hver eneste læser.
Der er mange andre og bedre måder at tjene penge på end ved click baiting og fladpandet viraljagt. Interaktiv journalistik kan også skaffe klik.
Facebooks Instant Articles har så afsindig mange perspektiver, at enhver chefredaktør bliver ør ved tanken. Her kommer analysen hele vejen rundt.