The Guardians læsere er vilde med konstruktive nyheder

Nyheder, der peger konstruktivt fremad og som ikke bare maler verden sort, er populære blandt The Guardians læsere.

I halvandet år har avisen drevet et pilotprojekt for at teste, hvordan læserne reagerer, hvis journalisterne bevidst vinkler konstruktivt og løsningsorienteret. Efter at have bragt 150 artikler i pilotprojektet, der går under navnet The Upside, kan The Guardian i dag konstatere, at artiklerne er blevet læst 10 procent mere end sammenlignelige artikler og at næsten en ud af ti læsere deler dem.

Data, der ikke bare taler til publicisters hjerter men også til de bekymrede økonomichefer.

The Upsides artikler har været mixet ind blandt The Guardians øvrige journalistik og selvom der er oprettet en underside til projektet, er det svært at finde flere konstruktive nyheder fra projektet end de seneste, som for eksempel: Safe, happy and free: does Finland have all the answers? 

Upside-artikler slutter altid af med at opfordre læserne til at bidrage med ønsker om emner og temaer, der bør dækkes af avisen.

Lederen af projektet, Mark Rice-Oxley, har netop delt erfaringerne fra The Upside i et blog indlæg med den passende titel: The good news is… people like to read good news. Kan læses her.

Her hjemme arbejder Constructive Institute med at udbrede konstruktiv journalistik.