Tænker nye medier som gamle medier?

VÆRD AT LÆSE FORDI

Når nye medier opstår, skal de helst have nye tanker, som hele mediebranchen kan inspireres af. Men sådan er det ikke ifølge en ny rapport.

HANDLER OM

Reuters Institute for the Study of Journalism er – set med innovative briller – nået frem til en nedslående konklusion i et nyt studie af 12 europæiske, digitale medier.

På trods af, at de alle er født digitale og formentlig alle gerne vil fremstå som et moderne alternativ til den traditionelle presse, er de ifølge Reuters gammel vin på nye flasker – for at sætte det lidt på spidsen.

De nye medier har samme forretningsmodeller, samme strategier og samme redaktionelle prioriteter, som den mediebranche, de skulle forny.

Ikke overraskende viser undersøgelsen også, at hovedparten af stifterne er journalister med fortid i de etablerede medier.

Undersøgelsen understreger, at de digitalt indfødte nye medier absolut leverer spændende og god journalistik. Men måske  netop fordi, de europæiske nye medier er skabt af journalister og ikke af talenter fra forretningsverdenen og techindustrien (som i USA) bliver der ikke tænkt radikalt nye innovative og kommercielle tanker.

Pointerne er ikke overraskende, men de understreger nødvendigheden af, at både nye og gamle medier knytter tættere bånd til den kommercielle og teknologiske verden.

Eller måske er det i realiteten omvendt: At den kommercielle og teknologiske verden får lyst til at tænke i medier.

Et lyspunkt er, at der på uddannelsesinstitutionerne faktisk er en stor lyst til at lege med medieverden. Så sent som i mandags deltog jeg som jurymedlem i en x-faktor-afslutning for innovation på IT-universitet. Her havde de studerende i et semester udviklet nye ideer og koncepter til den etablerede mediebranche. Og blandt de otte projekter, var der masser af gode ideer.

Kunne man koble nogle mere rå busieness-typer ind over, kunne det sikkert begynde at slå gnister.

LÆS HER

Reuters Institute for the Study of Journalism

Foto: Didriks/Flickr

Læs mine 12 bud for medietendenser, der dominerer 2017Vil du vide hvad der sker i 2017?

Download minibog og bliv tilmeldt Medietrends nyhedsmail