Svag start for nyhedsbots

VÆRD AT LÆSE FORDI

Nyhedsrobotterne – bots – er blevet spået en dominerende plads i mediefremtiden. Men der er et godt stykke vej endnu.

HANDLER OM

For to måneder siden åbnede Facebook op for, at Messenger kan hoste eksterne nyhedsbots. I forvejen kender vi blandt andet Quartz nyhedsbot, som lever i sin egen app, men med Messengers invitation til at kigge indenfor til de 900 millioner brugere, er det fra mange sider blevet tolket som nyhedsbotternes point of no return.

Det er det formentlig også. Men det betyder ikke, at bot’sne, der skal gøre nyhedsformidlingen til en personlig samtale, er flyvende.

Tværtimod er det min oplevelse, at ideen er stadig er meget beta og jeg er personligt endnu ikke overbevist om, at bots kommer til at revolutionere som platform.

Digiday har taget temperaturen på fire bots, der er flyttet ind hos Messenger, og jeg konkluderer ikke for hårdt, hvis jeg konstaterer, at der endnu er et stykke vej til successen.

Dermed ikke sagt, at nyhedsbot’sne er uden potentiale. Men de skal udvikles og måske er de også i højere grad svaret på, hvordan medierne rammer de unge, end de lidt ældre.

LÆS HER

Digiday