Snapchat ændrer mediernes spilleregler

VÆRD AT LÆSE FORDI

Mere og mere medieindhold placeres direkte på de sociale medier. Men det er altid de sociale medier, der har fat i den lange ende og som kan ændre spillereglerne, når de vil – det udnytter Snapchat nu.

HANDLER OM

Snapchat Discover har hidtil været betragtet som et meget lukrativt koncept for medierne. Mellem 20 og 25 medier har løbende produceret indhold direkte til Snapchat, som tilgengæld har promoveret det med Discover-funktionen.

Annonceindtægterne har været enorme, fordi Snapchat dels har et enormt volumen og dels fordi det er en målgruppe, som annoncørerne elsker.

Hidtil har Snapchat delt annonceindtægterne med medierne efter en forhandlet aftale. Men nu meddeler Snapchat, at de vil droppe delingen af indtægterne og istedet betale medierne upfront for deres arbejde – stort set ligesom når medierne betaler en freelancejournalist for en artikel og derefter selv snupper annonceindtægten.

Det er formentlig en bedre forretning for Snapchat – ellers ville de jo nok ikke gøre det.

Men det virkelig principielle i denne nyhed er, at det understreger, hvor farefuldt det er at indgå aftaler med de sociale medier. Magtbalancen er skæv og det sociale medie har altid mulighed for at ændre spillereglerne.

Det er oplagt at trække en direkte parallel til Facebooks Instant Articles, som en del danske medier anvender og som flere overvejer. Her er der også en aftale om at dele annonceindtægterne efter en 70/30-model, hvis det er Facebook, der placerer annoncerne og 100% til mediet, hvis det er mediets egne annoncer.

Mange medier har problematiseret, at de ikke kan stole på, at den fordeling også holder, den dag, hvor mediet er blevet afhængig af Instant Articles.

Snapchats ændringer understreger den pointe.

Er et medie, der producerer direkte og for fast betaling til Snapchat forresten et medie eller en underleverandør?

LÆS HER

Recode