Sådan vælger Apple News hvilke medier, der skal forkæles

Danske og udenlandske medier har for længst opdaget, at Apple News kan være en ekstrem stærk kilde til masser af læsere. Men endnu har ingen for alvor fundet ud af, hvordan Apple udvælger de medier, der skal forkæles.

Men nu løfter The Information lidt af sløret for Apple-mysteriet.

Først lige et par ord om, hvad Apple News er. I en dansk kontekst er der tale om de nyheder, der kommer frem, når man swiper til højre på sin iPhone. Sådan er det også i resten af verden, men derud over er der også en Apple News-app i mange lande.

Apple News på dansk iPhone

Ifølge The Information kan effekten af at have sine artikler på Apple News være astronomisk. Således beretter kilder på Vox.com, at der er dage, hvor halvdelen af mediets klik kommer fra Apple News. Og en chef fra en stor amerikansk tv-station fortæller, at mange artikler får 60 procent af deres læsere via Apple News.

Herhjemme har flere medier, der er heldige med at få artikler serveret på Apple News, også meget positive oplevelser.

Men hvordan slipper man så igennem nåleøjet?

Ifølge The Information har Apple News cirka 12 tidligere journalister ansat til at udvælge de artikler, der skal forkæles med masser af trafik. De skulle efter sigende have en forkærlighed for breaking historier og kvalitets features. Sådan forholder det sig ihvertfald i USA. Om de samme værdier er gældende i Danmark er svært at sige, men noget tyder på det – mere om det senere.

Udover at der er rigtige mennesker med journalistisk baggrund til at udvælge de fremhævede artikler, mener The Information også at vide, at nogle artikler udvælges algoritmisk efter om de “trender”.

Desuden personaliseres en lang række artikler på app’en. Men hvis medierne skal opleve tsunamier af klik fra Apple News skal det være fordi deres artikler er blevet håndplukket af det særlige  – og ekstremt magtfulde – nyhedsteam.

En mediechef hævder, at man kan friste Apples nyhedsteam ved at fortælle dem, at en artikel er den første i en serie, som mediet satser på. Iøvrigt kan man i USA kommunikere med nyhedsteamet via en særlig Slack-kanal.

Artikler, der læses på app’en, læses direkte på app’en og driver altså ikke trafik til medierne. Artikler, der optræder på Apple News til venstre for home screen på din iPhone sender derimod læserne tilbage til mediernes egne websites.

For nylig forsøgte journalistisk lektor Filip Wallberg fra SDU at undersøge, hvilke artikler, der havnede på den danske udgave af Apple News. Wallberg fik 30 forskellige brugere landet over til at tage screendumps af de artikler, de fik serveret fra Apple News. På den baggrund forsøgte Filip Wallberg at uddrage nogle forsigtige konklusioner om, hvilke kriterier, der styrer Apple News i Danmark.

Filip Wallberg nåede frem til, at:

  1. Apple foretrækker landsdækkende medier
  2. Apple arbejder tilsyneladende med en pulje af artikler, der er ens for alle brugere, men som fordeles individuelt.
  3. Apple lader almindeligvis kun medierne have en historie med i puljen.
  4. Apple tager gerne geografiske hensyn, når de serverer vores individuelle nyhedsmix.
  5. Apple foretrækker væsentlige historier.

Filip Wallberg venter stadig på en kommentar fra Apple og har lovet at vende tilbage, hvis det lykkes. Læs hans analyse her.