Sådan eksperimenterer medierne ved vinter-OL

Vinter-OL i Pyeongchang er mere end sportslige rekorder og fantastiske præstationer. Det er også stedet for journalistiske eksperimenter.

Denne artikel har i første omgang fokus på New York Times og Washington Post’s innovative ideer, men vil løbende blive udbygget med andre mediers ideer – hvis der dukker nogle op.

Send gerne tip her, hvis du ser spændende medieeksperimenter i Pyeongchang.

Augmented Reality quiz

Washington Post har kastet sig over Apples nye augmented reality værktøj ARkit, som efter sigende skulle være så let at arbejde med, at der nærmest er tale om drag-and-drop. Fra Pyeongchang har avisen planer om adskillige forskellige augmented reality-projekter, som alle har som mål at bringe begivenhederne tættere på avisens brugere – ja, faktisk helt ind i deres stue.

For augmented reality er jo netop teknologien, der bringer en ekstra dimension til formidlingen og blandt andet kan mixe den virkelighed, du ser igennem din mobils kamera, med begivenheder fra Pyeongchang. Det lyder abstrakt og netop fordi Washington Post er klar over, at langt de fleste brugere aldrig har forsøgt sig med augmented reality, lægger de ud med en ret primitiv quiz, for at gøre os alle fortrolige med teknikken.

I respekt for Sydkoreas vinterkulde testede Medietrends quizzen ved en frostbelagt Peblingesø i København – se video.

IMG_8622.TRIM wapo ar Pyeongchang from Jan Birkemose on Vimeo.

Washington Post augmented reality finder du på deres app. Klik på sections og vælg augmented reality. Så møder du også flere af mediehusets seneste AR-projekter.

Chatbotten har slugt et menneske

New York Times har tidligere eksperimenteret en del med sms-services, men da det er en dyr platform for både medie og brugere, har de ved dette OL udviklet en chatbot, der er tilknyttet deres app, og som faktisk ikke er en robot, men en slags hybrid mellem et menneske og en robot.

Mennesket hedder Sam Manchester og er sportsjournalist ved New York Times. Ved at tilmelde sig chatservicen med ham får man løbende tilsendt små beskeder om stort og småt ved Pyeongchang og ved at udnytte chatbotfunktioner indsamler Sam Manchester løbende informationer om, hvad man interesserer sig for og derefter personaliseres nyhedsstrømmen.

New York Times oplyser, at det ikke er en chatbot, der konverserer, men at det rent faktisk er Sam Manchester. Hvis han ikke engang får hjælp fra andre mennesker, er han en meget travl mand. Men uanset det, er det spændende at mixe menneskedialog med chatbotfunktioner.

Sams chat tilmelder man sig på New York Times app.

Få atleterne ind i din stue

New York Times satser ligesom Washington Post på augmented reality og ligesom konkurrenten er finesserne også integreret på deres app. Desværre stiller New York Times større krav til brugernes smartphones og kun dem med iPhone 6S eller nyere kan få glæde af projektet.

Blandt avisens AR-tilbud er blandt andet, at man kan hive fire amerikanske topatleter ind i ens egen stue og nærstudere deres tricks. Med augmented reality kan man selv vælge om man vil betragte atleterne fra den ene eller anden side, zoome ind på, hvordan deres skøjter skærer med barberbladspræcision gennem isen eller hvordan kroppen presses sammen for at opnå tredobbelte skruer.

(tilføjet den 13. februar)

50 timer med VR

Amerikanske NBC vil i løbet af OL producere 50 timer virtual reality, som frit kan ses via deres app. Desværre er det ikke lykkes undertegnede at downloade app’en, der tilsyneladende kun er tilgængelig i den amerikanske appstore. Måske situationen er bedre for Androidbrugere. Se dette link, hvor NBC også viser planen for hvilke begivenheder, der dækkes med VR.

OL i Uber

Samme NBC leverer også en særlig Uber-dækning, som broadcastes til Uber-passagerer kloden rundt. Feedet viser højdepunkter fra OL og interviews med atleter, samt naturligvis eksklusive samtaler med atleter på vej til og fra venues i Pyeongchang. Feedet kan tilgås via Uber-app’en og virker så længe, man kører i sin Uber-bil.

NBC livestreamer desuden også via sin Snapchat Discover-profil.

Smartspeakers er også til OL

Google Home og Amazon Alexa er naturligvis også rustet til at give OL-informationer. Hvis man stiller spørgsmål om Pyeongchang er adskillige amerikanske medier leveringsdygtige i svar via de to smartspeaker-platforme.

Hvis du falder over andre medier, der griber Pyeongchang an med andre innovative ideer, så send et link. Skriv her