Pop-up nyhedsmails popper op til VM

Den kommende VM-slutrunde kan være en oplagt anledning til at lancere pop-up initiativer. Det kan for eksempel være en nyhedsmail eller en chatbot med et stramt fokus på turneringen og med et mere nørdet indhold end medierne ellers serverer på deres hovedplatforme.

New York Times har netop lanceret Offsides, der de næste to måneder vil fylde de tilmeldtes indbakker med mails om sociale, politiske og økonomiske temaer omkring VM-slutrunden.

Avisen har gode erfaringer med pop-up mails, som typisk har lettere ved at tiltrække tilmeldinger end permanente nyhedsmails og som samtidig kan bruges som vindue og promovering af avisens permanente nyhedsmails. Da Game of Thrones feberen rasede på sit højeste tilmeldte hele 80.000 sig til New York Times pop-up mail, som kun nåede at udkomme otte gange.

New York Times oplyser til Digiday, at nyhedsmailsbrugere er dobbelt så lette at sælge abonnementer til, som læsere, der ikke modtager nyhedsmails.

Også det store amerikanske sportssite Bleacher Report lancerer en nyhedsmail om VM. Her vil der blive kurateret de bedste historier dagligt fra alverdens medier – altså ikke kun Bleacher Reports egne.

Mange andre medier vil formentlig træde i de samme forspor i forbindelse med slutspillet i Rusland.

Flere medier har ved så forskellige begivenheder som sommer OL, vinter OL, kommunalvalg og Folkemøde lanceret pop-up chatbots, som kun har eksisteret i kort tid. Fælles for disse initiativer (inklusive nyhedsmails) er, at de er billige og hurtigere at etablere og ofte får rakt ud til brugere, der ellers kun befinder sig i periferien af de pågældende mediers brugergrupper.

Ideen om at segmentere udgivelser så voldsomt, at man ligefrem dyrker fly-by publikum (som måske ender som kernebrugere) med specialiserede produkter kan også bakkes op af højere annoncepriser end ellers.