Pixi af årets vigtigste medierapport

VÆRD AT LÆSE FORDI

Reuters Institutes årlige rapporter er for mediebranchens hvad Økonomisk Redegørelse er for økonomerne og Finansloven er for politikerne. Med andre ord er her det autoriserede helikopteroverblik over status og de vigtigste tendenser.

HANDLER OM

Digital News Report 2016 er spækket med informationer og afhængig af ens eget fokus og arbejdsområde, vil der utvivlsomt være forskellige opfattelser af de vigtigste pointer og konklusioner.

Det kan derfor varmt anbefales at dykke ned i den omfangsrige rapport og de mange gode diagrammer og tabeller.

Men der er alligevel tre hovedkonklusioner:

  • Mobiltrafikken fortsætter med at stige.
  • Ad blockere får også større og større udbredelse – især blandt yngre mediebrugere.
  • Sociale medier som nyhedsmotorer er nu for alvor blevet en magtspiller.

Danmark er et af de 26 lande, som Reuters Institute for the Study of Journalism har undersøgt og der er derfor masser af interessante danske data.

For eksempel:

  • På kun et år er andelen af danskere, som bruger sociale medier, som deres vigtigste nyhedskilde, blevet fordoblet fra 6 procent til 12 procent.
  • 56 procent danskere anvender sociale medier som nyhedskilde.
  • 15 procent danskere betaler for nyheder.
  • Hver anden dansker, der modtager en nyhed via et socialt medie lægger ikke mærke til, hvilket medie, der har produceret nyheden.
  • DR Nyheder har størst udbredelse blandt danskerne, men TV 2 (inklusive regionerne) er hovednyhedskilde for fleste danskere.
  • 24 procent danskere har installeret ad blockere på deres digitale enheder for at slippe for annoncer.
  • Kun 40 procent af danskerne mener, at medierne er frie for unødig politisk indflydelse.

Og så er der lige denne hilsen til alle i mediebranchen.

algoritmer styrer

LÆS HER

Reuters Digital News Report 2016