Connect with us

Kurateret

Når tilliden til medierne falder, stiger lysten til at betale for troværdige nyheder

Hvis du ikke stoler på de gratis nyheder, får du lyst til at betale for nogen, du har tillid til. Sådan er det i Spanien. Uvist om den logik hersker i DK

Udgivet

den

tillid medier

Det lyder måske ikke helt ulogisk. Men alligevel er det en lidt overraskende opdagelse spanske medieforskere har gjort efter de har dybdeanalyseret  data fra Reuters Institute Digital News Report 2016.

Det viser sig nemlig, at de personer, der udtrykker lav tillid til medierne, samtidig har mere lyst til at betale for nyheder, end dem med større tillid til medierne.

Undersøgelsen, der kun findes på spansk, er blevet omtalt af medieanalytiker James Breiner i en artikel på Medium.com.

I en mail til Medietrends.dk uddyber han artiklens pointer og forklarer, at de spanske forskere har gennemtrawlet, hvordan personer, der oplyser, at de allerede har betalt for nyheder har svaret på undersøgelsens øvrige spørgsmål – om blandt andet tillid til medierne.

Reuters Institute Digital News Report 2016 havde 2.100 respondenter i Spanien. I Danmark deltog 2.020 personer. Det bør derfor være muligt at knække de danske data og undersøge om de samme forhold hersker her.

Foto: Misko/Flickr

Læs også