Mediefolk tjener mindre, men æder mere af omsætningen

Danske medier har i de senere år beskæftiget flere og flere medarbejdere. Men selvom en stigende efterspørgsel på arbejdskraft oftest betyder stigende lønninger, er det modsatte sket i mediebranchen.

Det fremgår af nye tal fra Danske Medier, som Medietrends.dk har regnet videre på.

Som tabellen viser, var der i 2012 18.422 medarbejdere på danske mediearbejdspladser (minus tv) der i gennemsnit tjente 291.825 kroner. I 2016 er lønudgiften faldet til 264.611 kroner per medarbejder. Til gengæld er der beskæftiget 708 flere.

Beregningerne viser også, at lønudgifter udgør en stadig stigende andel af omsætningen. De relativt lave lønudgifter per medarbejder tyder også på, at branchen beskæftiger mange medarbejdere, der enten ikke arbejder fuld tid eller til fuld løn. Og udviklingen taget i betragtning er andellen af disse løst tilknyttede medarbejdere formentlig stigende og dermed forklaringen på tallene.

Kigger man kun på dagbladene er udviklingen endnu tydeligere. Lønudgiften fylder mere og mere og samtidig får de enkelte medarbejdere mindre og mindre ud af det.

Hele rapporten kan læses hos Danske Medier på dette link.

Baggrundsdata til Medietrends beregninger er hentet fra tabellen på side 8.