Massemedierne er døde

VÆRD AT LÆSE FORDI

Professor Jeff Jarvis er en af de største tænkere i mediebranchen – og her tager han fat om den helt fundamentale selvforståelse i mediefaget.

HANDLER OM

Medierne skal indse, at ingen andre end dem selv deler nostalgien over tidligere tiders papiraviser og broadcast. Tanken om at medierne har ejendomsret på troværdighed og autoritet eller at kunderne skal komme til medierne for at blive oplyst, er også noget, der hører fortiden til.

Det samme gælder masserne og en-til-mange kommunikation. Masserne forventer, at medierne i dag konverserer med dem på individuelt niveau og at mediernes kernekompetence skal være at servicere hver eneste bruger. Derfor skal medierne levere svar på alle spørgsmål og behov og fremfor alt, skal medierne forstå, at indholdet ikke er et produkt, som brugerne jagter eller betragter som et slutprodukt. Nej, indholdet er noget, der kan bruges som brændstof i en konversation.

Det lyder måske lidt fluffy og som en gratis omgang. Og det er i hvertfald også lettere for Jarvis at sidde på sit universitet og teoretisere over, hvordan medierne bør gøre. Men det er bestemt klogt at tage sig tid til i det mindste at skimme den uanstændigt lange artikel.

Og særlig forståelsen af, at journalistisk indhold er det, vi bruger til vores samtaler og ikke til vores egne ego-studier af nyhederne, giver god mening.

Jarvis kommer i artiklen rundt om næsten alle aspekter og bekymringer i branchen. Så man kan let nøjes med de afsnit, der har ens interesse.

Analysen er snuppet fra Tinius Trust årsrapport, hvor der også er flere andre gode analyser . Tinius Trust er den fond, der ejer 26,1 procent af aktierne i Schibsted.

LÆS HER

Tinius Trust

Foto: Lisa/Flickr.com