Connect with us

Kurateret

Fuck ikke kulturen op

Medierne står i den vildeste omstillingsproces og en nødvendig vej til overlevelse er at have et fast greb i kulturen og værdierne

Udgivet

den

Fuck ikke kulturen op
VÆRD AT LÆSE FORDI

Medierne står i den vildeste omstillingsproces og en nødvendig vej til overlevelse er at have et fast greb i kulturen og værdierne.

HANDLER OM

Airbnb-stifteren Brian Chesky skrev fornylig en mail til alle medarbejderne i Airbnb om, hvorfor kulturen var så vigtig for firmaets succes.

Det har naturligvis ikke det fjerneste med mediebranchen at gøre, men når jeg alligevel synes det er værd at investere nogle få minutter i Cheskys mail, er det fordi hans pointer er knivskarpe og giver giver mindst lige så meget mening i mediehuse, som i alle andre virksomheder.

I den digitale transformation er kulturen og brandet voldsom udfordret, og alle mediehuse – især de traditionelle med 100+ år på bagen – er nødt til hele tiden at arbejde intenst med deres brand og look-and-feel.

For kun få år siden stod de fleste medier stærkt hos brugerne og det var let at genkende medierne fra hinanden. Hvorfor? fordi de igennem årtier havde udviklet hvert sit publicistiske udtryk og hver sin mission. Men når mediernes journalistik pludselig udkommer på fremmede platforme eller i formater, der ligger fjernt fra den formidling, der skabte mediet, er brandet i fare for at blive udvisket.

Men holder man godt fast i sin kultur og kerneværdier, er der gode chancer for, at det siver hele vejen ned gennem produktet og ud til brugerne – uanset om man trykker prinaviser, laver podcast eller satser på chatbots.

Mandag Morgen har været så venlig at oversætte mailen til Airbnb’s medarbejdere.

LÆS HER

Mandag Morgen

Foto: lpk 90901/Flickr.com

Læs også