Connect with us

Kurateret

Facebooks mærkning af fake news virker ikke

Facebook har siden december mærket fake news med stemplet “DISPUTED”. Men kun få procent opdager advarslen. Til gengæld skaber stemplet falsk tryghed

Udgivet

den

Facebook har siden december mærket fake news med stemplet “DISPUTED”. Men kun få procent opdager advarslen. Til gengæld er “disputed”-mærkningen med til at skabe falsk tryghed så flere tror, at alle historier, der ikke er mærket, er sande. Det er de ikke nødvendigvis, de er bare ikke blevet faktatjekkede.

De konklusioner tegner sig efter forskere fra Yale Universitet har testet 7.500 Facebook-brugeres oplevelser med mærknings-ordningen.

Ifølge undersøgelsen øgede Facebooks stempel kun sandsynligheden for at brugerne korrekt opfattede et opslag som falsk med 3,7 procentpoint. Og for at gøre situationen endnu være, så mener forskerne også at kunne konkludere, at Facebooks mærkning af falske nyheder får flere til at stole på falske nyheder. Det skyldes, at folk forventer, at de falske historier ville være mærket, hvis de var falske.

Facebooks initiativ handler om, at alle kan anmelde en historie for at være fake news. Herefter blive historien undersøgt af uafhængige faktartjekkere og hvis to af disse konstaterer, at der er tale om fake news, bliver historien stemplet med “disputed”. Samtidig bremses den også voldsomt i sin rækkevidde.

Læs mere

Læs også om Medietrends, der spredte fake news

Læs også