DR vil fordoble antallet af brugere på chatbot

DRs nyheder på Messenger har længe været flagskibet blandt nyhedschatbots i Danmark. Botten lagde fra kaj tilbage i 2016 og har uden nogen markedsføring stille og roligt vokset til at have 10.000 tilmeldte brugere.

I fremtiden skal det antal dog mindst fordobles ved hjælp af en markedsføringskampagne, meddeler DR Nyheder.

DRs chatbot henvender sig til en yngre målgruppe (70% er under 30 år) og derfor er sproget let, fuld af giffer og emojis og altid kortfattet. Men det betyder ikke, at nyhederne er overfladiske. I et tidligere interview med Medietrends beskrev daværende nyhedschef Naja Nielsen chatbotten som det digitale svar på radioavisen.

”Vi har læst korte telegrammer op i radioen i over 90 år. Nyheder på Messenger er i kernen det samme, men med den fordel at man kan gå i dybden lige nu og her ved at læse videre på dr.dk,” skrev Naja Nielsen i et interview, der naturligvis blev gennemført via Messenger.

Medietrends har også undersøgt effekten af chatbots blandt danske medier.

Fire ud af fem danske medier med chatbots oplyser, at mellem 90 og 95 procent af deres tilmeldte brugere åbner de beskeder, som chatbotsne sender ud med varierende mellemrum – typisk en gang dagligt. Et femte medie oplever lavere åbningsrater.

Hovedparten af brugerne nøjes med det overblik eller den nyhedsversion, som chatbotten leverer og klikker ikke videre til nyhedsmediets website. Men mellem 8 og 18 procent klikker dog videre for at få mere af historien på enten chatbotten eller oftest på mediets hjemmeside.

Fælles for alle danske medier med chatbots er, at de bruger chatbots, der er tilknyttet deres Facebookside og som sender nyheder ud igennem Messenger.

Læs hele artiklen om de danske mediers chatbots her