Connect with us

Original

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Medierne går glip af væsentlig, vedkommende og nærværende journalistik fordi de ikke tager sig tid til at lytte til brugerne.

Udgivet

den

Dialog? Det har vi ikke tid til i jagten på kliks

Gæsteindlæg: Nadia Nikolajeva, social medie redaktør Metroxpress, kommende digital chef TVMIDTVEST.

Tag fat i din smartphone. Måske sidder du allerede med den i hånden. Hop ind på Facebook og scroll rundt i dit feed. Hvor meget indhold fra medier ser du, der inviterer dig til at deltage i det.

Og hvor meget indhold linker videre til en klassisk nyhedsartikel?

Når jeg scroller, ser jeg et stort uudnyttet potentiale for netop brugerinddragelse. Og her tænker jeg ikke kun på afstemningerne, hvor man skal give sin mening til kende via reaktionsknapper.

Jeg mener nuancerede, meningsfulde interaktioner. Når det gøres rigtigt, kan det løfte dækning af nyheder til et helt andet niveau, som strækker sig ud over det, mediet selv kan producere.

Det er i mine øjne en indholdsmæssig guldgrube, som vi desværre ofte er blinde for, når der skal jagtes trafiktal til vores nyhedssites. Det er jo nemmest at gøre, som vi plejer.

Men hvor gemmer guldet sig så henne helt konkret? Svaret er: I kommentarfeltet og i indbakken på Facebook. Plejer man sit community og etablerer man en rutine for, at brugerne kan kommentere, sende materiale ind, klage, larme, protestere, inspirere, er man allerede langt. Går man så vidt som at bruge det input til at producere nye sager, er man i mine øjne i mål

Lad mig komme med nogle konkrete eksempler.

  • På metroxpress kom journalisterne på sporet af en tendens omkring upassende opførsel i nattelivet, da en garderobepige skrev ind med et opråb i Facebook-indbakken. Det blev til en artikelserie, hvor journalisterne hver dag gennemgik det sprællevende kommentarfelt under artiklerne og læsermails, før de besluttede sig for næste dags vinkler.
  • En historie om en ulykkelig isbjørn, der bor i et udenlandsk storcenter, fik pludselig en dansk vinkel. Flere læsere hos TV 2 Nyhederne skrev nemlig i kommentarfeltet om lignende adfærd hos isbjørnene i København Zoo, som herefter indrømmede at have problemer.
  • Og i udlandet ser vi eksempelvis journalister som CNNs John Sutter, som bygger hele projekter op omkring input fra læserne og lader dem påvirke hans fortællinger. Et projekt startede eksempelvis med en afstemning på Facebook, der spurgte, hvad læserne gerne ville vide mere om.

Sandheden er, at dialog med læserne er et kæmpe, krævende arbejde. Det er nemmere at lade være.

Men jeg tvivler stærkt på, at vi som medier overlever og idet hele taget bevarer vores eksistensberettigelse ved at gøre, som vi plejer. Hvis vi i stedet i højere grad gør en dyd ud af det sociale på sociale medier, styrker vi båndet til læserne. Dét er der en fremtid i.

Lige nu samler jeg på inspirerende eksempler og cases, hvor medier bevidst åbner op for at deres brugere kommer på banen og hvor mediet rent faktisk bruger det input journalistisk. Har du en case eller en idé, så send mig en mail på nadianikolajeva@gmail.com. Jeg samler det hele i et længere blogindlæg, der forhåbentlig kan inspirere, snarest.

Nadia Nikolajeva arbejder med og underviser i social medie journalistik. På metroxpress har hun været med til at etablere særlige sociale kriterier med en mission om at få journalistisk indhold til at nå bredt ud og ramme flest mulige læsere på Facebook. Nadia Nikolajeva har arbejdet som digital journalist hos Tv2.dk, social medie redaktør hos metroxpress og fra december som digital chef ved TV MIDTVEST.

Læs også