Zetlands inspirator vil erobre hele verden

Hollandske De Correspondent er flagskibet i den bølge af medlemsbårne medier, der i de senere år er skudt frem. Og med en frisk tilførsel af ny kapital på 1,8 millioner dollars vil De Correspondent nu forsøge et globalt togt.

Det kommer til at ske under navnet The Correspondent og vil ifølge mediets CEO Ernst-Jan Pfauth have samme publicistiske og kommercielle profil, som det hollandske modermedie. Reelt bliver det interessant at se, hvordan The Correspondent i praksis overfører de tætte bånd med de hollandske medlemmer til en mere mangfoldig gruppe af globale medlemmer.

Selvom The Correspondent kommende medlemmer formentlig minimum vil have den fællesnævner, at de er millennials, er der trods alt stor forskel på at bedrive tilværelsen i Sydafrika, Finland eller Vojens. Blandt andet har De Correspondent for vane at spørge medlemmerne om inputs og bidrag, før de kaster sig ud i større journalistiske projekter. Det sikrer en tæt forbindelse til medlemmerne og øger chancen for, at journalistikken er relevant for dem. Men hvis medlemmerne er meget uens, kan det blive svært at opnå det resultat.

På den anden side er folkene bag De Correspondent begavede, talentfulde og originale. Og hvis nogen kan, må det være dem.

De Correspondent blev lanceret i 2013 efter en effektiv crowdsourcing, der indsamlede 1,7 millioner dollars fra ialt 19.000 forskellige støttere. I dag har de 60.000 medlemmer. Danske Zetland sammenlignes ofte med De Correspondent og overfladisk set ligner de to medier hinanden. De Correspondent var da også et medie, som folkene bag Zetland skulede meget til, da de byggede deres eget. Det ses tydeligst i designet af sitet.

Den nye startkapital til at vokse globalt stammer fra tre fonde: Democracy and Media Foundation, Craig Newmark Philanthropies og senest the Omidyar Network, der netop har skudt 950.000 dollars i projektet.

The Correspondent skal være medlemsfinansieret og de mange fondspenge, skal derfor udelukkende bruges til at bygge en global hvervningskampagne af nye medlemmer.

Læs mere