Chromes adblocker kommer den 15. februar

Google har længe truet med at supplere Chrome-browseren med en indbygget adblocker. Nu er der sat dato på og fra den 15. februar vil Chrome automatisk bortfiltrere alle annoncer, der overtræder  Coalition for Better Ads standarder.

De nye regler er især rettet imod popup-annoncer, annoncer med lyd, der selv starter og annoncer, der fylder hele skærmen. Men hvis en webside bliver ved med at anvende annonceformater, der overtræder de nye standarder, bliver alle annoncer fjernet af Chrome.

Det er derfor en god ide at tjekke Coalition for Better Ads negativliste, der ser således ud:

Hvor udbredte de sortlistede annoncer er på danske medier vides ikke. Men en hurtig surftur på flere danske medier viser, at de er meget udbredte. Da Chrome samtidig er den mest udbredte browser i Danmark vil den nye adblocker helt sikkert udfordre mediernes i forvejen pressede annonceøkonomi.

På dette link anviser Chrome, hvilke krav annoncer skal opfylde for at slippe igennem adblockeren.

Læs mere om Chromes initiativ hos Venturebeat