Blendle runder en million brugere

VÆRD AT LÆSE FORDI

Den største udfordring er jo at tjene penge på den digitale journalistik. Blendle har et af svarene. Og den traditionelle modstand mod stykslag af nyheder giver mindre og mindre mening.

HANDLER OM

Hollandske Blendle har nu rundet bruger nummer en million og de er derfor ikke længere til at komme udenom eller til at feje til side, som en sjov men urealistisk ide.

Kort fortalt samler Blendle journalistik fra hollandske, tyske og amerikanske medier og sælger artiklerne enkeltvis for mellem 10 og 50 cent – svarende til 75 øre til 3,75 dkk. Konceptet giver dermed alle mulighed for at læse lige, hvad de vil uden at skulle betale dyre abonnementer for at komme ind bag betalingsmuren.

Derfor har mange danske medier betragtet Blendle som en disrupter, der vil underminere og kannibalisere de vigtige abonnementsmodeller. Den effekt har Blendle naturligvis også i en eller anden grad. Men de medier, der er gået med i konceptet (og det er stort set alle førende og toneangivende medier i Holland, Tyskland og USA), har ikke oplevet, at Blendle i særlig grad har været skadelig for abonnementsbasen.

Naturligvis ville den ideelle verden, være en, hvor alle læsere betalte fuldt abonnement uanset, hvor meget eller lidt, de læser.

Men i en digital udvikling, hvor læsertrafikken dag for dag bliver mere og mere fragmenteret og indholdet oftere og oftere konsumeres stykvis (bl.a. takket være vores mediehoppende adfærd på mobiltelefonen), er det vel lige så væsentligt at fokusere på, hvordan man som medie kan tjene penge på styksalg, som hvordan man kan lokke de styksalgsglade forbrugere til at koncertere til loyale abonnenter.

I det lys, er det positivt, at Blendle har vind i sejlene. Personligt køber jeg artikler et par gange om ugen og det er 100 procent sikkert, at der er tale om mersalg for de pågældende medier, da jeg ikke ville købe hele abonnementer hos hver eneste af dem.

Blendle har flere gange udtalt, at Danmark og Norden kunne blive et nyt indsatsområde. Men hvorfor vente på Blendle, hvis danske medier selv kunne stjæle ideen? Den offensiv, tror jeg mange – mig selv inklusive – ville bakke op om.

Et andet godt argument for Blendle, er at de kuraterer det bedste indhold og på den måde fungerer som en aggregator, der skaber mere trafik til den gode journalistik.

LÆS HER

Medium