Se hvad medieprojekter fik ud af Google-penge

Googles Digital News Initiative har nu uddelt i alt 94 millioner euro til støtte af ialt 461 europæiske digitale medieprojekter. I en ny rapport, der netop er udkommet, rettes der fokus på, hvordan nogle af projekterne har udviklet sig.

Rapporten er interessant og konkret læsning, der zoomer ind fire overordnede områder, som Google har støttet. Nemlig bekæmpelse af misinformationer, forbedring af lokaljournalistik, forretningsmodeller og nye digitale værktøjer.

Her er fire cases fra rapporten:

Medie sælger abonnementer for andre medier

Hvis man alligevel står og mangler en betalingsmur til sit eget medie, kan man lige så godt bygge den så godt, at man også kan sælge den til andre. Det tænkte det tyske medlemsbaserede Krautreporter og så skabte de Steady, der er en betalingsmur og et abonnementssystem, der kan benyttes af andre medier. Steady tager 10 procent af indtægterne for sin ydelse og salget af abonnementer for andre bidrager dermed til driften af Krautreporter.

En af de smarte ting ved Steady er, at du bruger samme login til alle medier, du abonnerer på hos Steady.

Puljer læserne fra 70 portugisiske medier

Nonio er et samarbejde mellem seks store portugisiske mediehuse med ialt 70 sites. Når en bruger en gang har registreret sig på en af de 70 platforme er vedkommende i princippet registeret på alle platforme. Det betyder, at Nonio kan indsamle værdifulde data om hver eneste brugers rejse rundt på det portugisiske net. Det øger annonceværdien og får dermed de seks mediehuse til bedre at kunne konkurrere med fx Facebook og Google.

Målet for Nonio er, at alle fire milioner voksne portugiserer, som er i kontakt med medierne fra de samarbejdende mediehuse, bliver registrerede. Foreløbig er 500.000 tilmeldt.

Tjener penge på native infografikker

Portugisiske Observador har opbygget en selvstændig redaktion, som laver grafikker og visualiseringer. Når en journalist arbejder på en historie, vil software i cms matche artiklen med en relevant grafik. Herefter kan journalisten kassere eller godkende grafikken. Konceptet har fået andelen af artikler med grafik til at stige fra få procent til cirka 50 procent og analytics viser, at artikler på Observador med grafikker får 5,6 procent flere sidevisninger.

Obervador tilbyder også at virksomheder kan sponsorere grafikker. Det bidrager årligt med 100.000 euro til Observador.

Maskinlæring smadrer ekkokamrer

Tyske Buzzard er en avanceret algoritme, der ved hjælp af machine learning lynhurtigt finder alle synspunkter i en sag. Det sker blandt andet ved at analysere 500 medier dagligt.

Læs hele rapporten 2018 DNI Fund Report