Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Stine Carsten Kendal

“Min egen generation midt-i-mellem kan jeg godt blive lidt træt af. Vi tror, at alting skal være gratis, og at samfundsforandringer kommer af sig selv. Vi har i alt for mange år ladet stå til, ikke gjort nok for klima, for ligestilling eller for at skabe mere lighed. Heller ikke i mediebranchen. Det gør de unge. Og de gamle betaler i det mindste.”

Udgivet

den

Fire minutter med Stine Carsten Kendal
Foto: Sigrid Nygaard

Stine Carsten Kendal er administrerende direktør for Dagbladet Information og bestyrelsesmedlem hos Ritzau, Danske Medier og DMJX.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Mit held er at arbejde på en avis, der har været overlevelsestruet i 80 år. Derfor er det ikke så skræmmende, at kvalitetsjournalistik nu er udfordret på distribution og betaling, og at det er mit job at fremtidssikre den. Informations journalistik udkommer p.t. i klassisk avis, e-avis, online, i nyhedsbreve, ny app, oplæst og som podcast, men hvad er det næste?

Og hvornår bliver det for dyrt at distribuere en papiravis til hverdag? Det optager ikke bare mig, men mange i huset.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

De unge og de gamle giver mig håb. Begge grupper har lyst til at betale for journalistik, når de bliver spurgt. Og de gamle gør det også i stor stil.

Min egen generation midt-i-mellem kan jeg godt blive lidt træt af. Vi tror, at alting skal være gratis, og at samfundsforandringer kommer af sig selv. Vi har i alt for mange år ladet stå til, ikke gjort nok for klima, for ligestilling eller for at skabe mere lighed. Heller ikke i mediebranchen. Det gør de unge. Og de gamle betaler i det mindste.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Vi skal lytte mere til dem, vi skal hjælpe med journalistik. Hvad har de brug for, for at forandre verden? Vi skal også lytte mere til dem, der kommer ind i branchen, og til dem, der aldrig fik en plads. Det gælder kvinder, der har forladt især nyhedsjournalistikken hurtigt gennem årene, og danskere med minoritetsbaggrund, der ikke rigtigt kan se, at medier er for dem. Det er vi som branche først lige begyndt på. For eksempel har de tre journalistuddannelser lige undersøgt optaget af unge med minoritetsbaggrund.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Vi kan lære noget helt klassisk om målgrupper, om produktudvikling, om ledelse og organisation. Vi er ikke så forskellige fra andre fabrikker, der skal udvikle og sælge et produkt til nogen, der skal kunne bruge det til noget. Andre brancher har også meningsfulde opgaver, som mennesker går højt op i at løse. Og det er ikke helt nyt, at man ikke alene kan kræve tålelige forhold på arbejde, men også at der er plads til at være sig selv og at være gode sammen. Det har andre arbejdet med før os.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Gretelise Holm, der har været næsten alt i mediebranchen, og hvis kronik om, at mænd ikke kan diskvalificere sig fra mediebranchen, er en klassiker.

Læs også