Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Haidar Ansari

“Selvfølgelig er der folk i medierne med god indsigt, men der er også virkelig mange, der er presset helt i bund med ligegyldigt pis. Mange af dem laver noget, som ChatGPT kunne have gjort lige så godt.”

Udgivet

den

Fire minutter med Haidar Ansari
Foto: Gyldendal Medie - Sara Galbiati

Melissa Hussein sendte før jul stafetten videre til Haidar Ansari med disse ord:

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Haidar Ansari. Han er en ung dansk digter, der er vokset op på Amager med en barsk fortid og kan være med til at sætte tingene i perspektiv – samtidig vil han med sine lyriske evner positivt kunne udfordre mediebranchen, som den er i dag.

Haidar er utrolig dygtig til at bruge sin egen livserfaring til at konkretisere udfordringerne i dagens Danmark. 

Haidar Ansari er forfatter, digter, foredragsholder og debattør. Har udgivet digtsamlingen Institutionaliseret og har skrevet flere kronikker i Politiken.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Lige nu har jeg travlt med at få skrevet på min kommende digtsamling og så går der tid men en hel masse andre projekter. Jeg er i gang med en podcast, og så bruger jeg en del tid på at mødes med andre kunstnere, som jeg er involveret med til forskellige projekter.

Blandt andet skal jeg skrive en bog sammen med Peter Øvig Knudsen. Jeg kan ikke sige så meget om den, men det er noget dokumentarisk.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Den vil jeg dedikere til Lotte Folke fra Politiken. Hun har været utrolig dygtig og insisterende på at få flere stemmet ind i debatten end de sædvanlige. Jeg har selv arbejdet sammen med hende med mine indlæg, og så har jeg hjulpet hende med at formidle kontakt til andre debattører. Hun er meget empatisk, forstående og nysgerrig.

Jeg læste en undersøgelse, som viste, at omkring 80 procent af alle debatindlæg var skrevet af akademikere. Lotte Folke er en af frontløberne i den nødvendige forandring, der sikrer flere stemmer i den offentlige samtale. Hun sørger for at skabe en platform og facilitere en samtale, der i mindre grad taler hen over hovedet på en masse mennesker.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Hvis der er noget, der sætter tingene på spidsen, så er det dækningen af Palæstina og Mellemøsten generelt. Den aktuelle krig har stadfæstet en tanke jeg længe har haft om, at journalister ikke aner noget som helst om Mellemøsten. De sidder bare og gengiver noget, de ikke har forstand på.

Selvfølgelig er der folk i medierne med god indsigt, men der er også virkelig mange, der er presset helt i bund med ligegyldigt pis. Mange af dem laver noget, som ChatGPT kunne have gjort lige så godt.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Mediebranchen er på alle måder en søjle i samfundet, og det skal I være bevidste om. Jeg kender mange mennesker, der får de fleste af deres nyheder fra sociale medier. Men der skal I jo være modvægten, som filtrerer sandheden og giver os nyhederne med troværdighed.

Når jeg læser en dansk avis, forventer jeg, at den er skabt ud fra særlige normer og at det ikke er bare et eller andet fabrikeret pis, som jeg kunne have fundet på de sociale medier. Medierne er vores forkyndere og magtværn. Det skal I huske og tage alvorligt. Ellers har vi ikke brug for jer.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Sherin Khankan – fordi hun er en kæmpe stjerne, en foregangsperson, en pioner.

Læs også