Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Ida Ebbensgaard

Udgivet

den

Fire minutter med Ida Ebbensgaard
Foto: Nicolai Oreskov Westh

Tom Bue sendte i sidste uge stafetten videre til Ida Ebbensgaard med disse ord:

Ida Ebbensgaard, som i øjeblikket udforsker AI’s indvirkning på fremtidens journalistik og som jeg har haft gode snakke med om dette.

Ida Ebbensgaard er fellow i kunstig intelligens og journalistik, SDU.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Jeg er overbevist om, at fremtiden for journalistikken ligger i samarbejdet mellem mennesker og kunstig intelligens – ikke i enten-eller Jeg tror også fuldt og fast på, at der bliver stort behov for troværdig journalistik i fremtiden, hvor alle kan generere tekst, billede, video og lyd med få klik.

Det er nu, der skal fremtidssikres. Derfor undersøger jeg som fellow, hvordan man i praksis integrerer AI på redaktionerne.

Så er jeg på vej med et nyhedsbrev: Tilmeld dig her. (Og LOV MIG, at du beholder dette nyhedsbrev også).

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Kasper Lindskow, Agnes Stenbom og Olle Zachrison – De er frontlinjen af Europa på AI i newsrooms. Fuldstændig geniale med klare etiske kompasser. Så dygtige, så generøse.

Lene Heiselberg – Stjernedygtig forsker på SDU, der hele tiden siger det vigtigste: Hold fokus på audience, dine brugere.

Ditte Elnif – formand for Cavlingkomiteen og kollega på SDU: Hun ser det nyeste og lærer det videre til næste kuld af journalister.

Jørn Broch fra JFM – frontløber, der integrerer AI på sine redaktioner uden frygt, med etik.

Last, not least: Altid klarsynede Jakob Nielsen fra Altinget.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Her er fem kerneopgaver foran os:

  1. Stil din organisations “why” allerforrest. Det er nordstjernen for alt, du gør.
  2. Få flere folk med teknisk kompetence ind på redaktionerne og uddan din eksisterende stab i AI. De vil føle, de får superkræfter.
  3. Sæt tydelige etiske rammer for brug af AI – og gå så i gang med at lege. Mærk åndssvage opgaver blive løst let, mærk nye muligheder opstå.
  4. Forstå og inddrag dit publikum meget bedre, hav mindre fokus på volumen.
  5. Få styr på data – fx arkivet

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Vi journalister har helt styr på vores egen faglighed, journalistikken. Super! Men det er ikke længere nok.

Hvis vi skal beholde vores relevans, skal vi udvikle os på en ny måde. Det kræver helt andre kompetencer i vores newsrooms: Udviklere, visuelle kræfter, dataeksperter, måske endda (nu bliver det vildt) sociologer.

Jeg synes, at det er tankevækkende, at nogle af dem, jeg ser rykke mest, ikke er journalister, men kommer med andre baggrunde.

Tværfaglighed er helt normalt i andre brancher, men vi er sgu lidt bagud i journalistik. Det duer ikke længere. Vi har misset store muligheder før. Lad det ikke ske igen.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Det skal selvfølgelig være Kasper Lindskow, udviklingschef på Ekstra Bladet.

Læs også