Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Thomas Noppen

“Der er medier, hvis hjemmesider i dag ligner reklamekataloger mere end aviser – også selvom du er logget ind som betalende abonnent. Det giver dig følelsen af, at journalistikken kun er et redskab til at eksponere dig for annoncer. Det er en dårlig brugeroplevelse.”

Udgivet

den

Fire minutter med Thomas Noppen

Sune Gudmundsson sendte i sidste uge stafetten til Thomas Noppen med disse ord:

Thomas Noppen. Han har selv en baggrund som journalist, men jeg kender ham perifert fra sit politiske arbejde med at organisere nye medier, som en af drivkræfterne bag etableringen af interesseorganisationen Nye Medier. Thomas arbejder til daglig som såkaldt Senior Foresight Researcher, en slags fremtidsforsker, og jeg vil gerne have hans indsigtsfulde spådom af mediebranchen, og hvordan den skal favne fremtiden. 

Thomas Noppen er Senior Foresight Researcher i design- og strategivirksomheden Manyone. Han startede og drev onlinemediet Netudgaven, var redaktør på det trykte designmagasin Ogojiii, og var vært og journalist på det gamle Radio24syv. Desuden er han medstifter af og tidligere forperson i brancheforeningen Nye Medier.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Konceptet om at afvikle sig selv. At det kan betale sig rettidigt at planlægge afviklingen af de dele af forretningen, der ikke er tidssvarende. Gjort ordentligt, giver en god afvikling nemlig nemlig bedre plads til udviklingen af nye ideer. Hvordan ville de store traditionelle mediehuse se ud i dag, hvis de strategisk og rettidigt havde afviklet de dele af forretningen, der havde en tydelig udløbsdato?

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

De folk der arbejder for mere diversitet i mediebranchen. For eksempel initiativer som Ansvarlig Presse. Bredere repræsentation i kildebrug og i hvem der producerer journalistikken vil kun være godt for branchen, for journalistikken og dermed for den offentlige samtale.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Mange aviser kunne stå stærkere på sigt, hvis de begyndte at afvikle deres afhængighed af annoncemarkedet. Der er nogle historiske grunde til, at det stadig fylder så meget. Men hvis din økonomi er afhængig af annoncer i stedet for abonnenter, så lader du en kæmpe ubekendt faktor definere din forretning. Ved kun at være abonnements-finansieret, står du udelukkende til regnskab overfor dine læsere, og du kan, i langt højere grad, fokusere på, hvordan din journalistik og din brugeroplevelse forbliver relevant på sigt.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Man kan lære fra designbranchen om, hvordan man sætter brugeren i centrum. Design er meget mere end flotte logoer og  sideopsætning, det er en metode til at tænke i læserens helhedsoplevelse. Der er medier, hvis hjemmesider i dag ligner reklamekataloger mere end aviser – også selvom du er logget ind som betalende abonnent. Det giver dig følelsen af, at journalistikken kun er et redskab til at eksponere dig for annoncer. Det er en dårlig brugeroplevelse.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Søren Ipland, der er direktør i Føljeton. Føljeton har fat i rigtigt mange gode elementer. De har forstået, hvem de er som medie, hvad deres identitet er, og hvad der ligger i det ud over deres journalistik. De er meget opmærksomme på deres læsere, deres brugeroplevelser rammer plet, og de formår at skabe en stærk identitet omkring hele mediet. De tilpasser sig konstant og lægger deres kræfter i små forbedringer, der udvikler journalistikken og brugeroplevelsen. Som direktør er det Søren, der står på mål for udviklingen af mediet, og jeg kunne godt tænke mig at læse Sørens tanker om journalistikken i næste uge.

Læs også