Uffe Alici Pedersen sendte i sidste uge stafetten videre til Sune Gudmundsson med disse ord:
Jeg vil gerne sende stafetten videre til Sune Gudmundsson, som er medstifter af journalistbureauet TANK og flere nye medier til yngre målgrupper. Jeg synes, det er så inspirerende, når dygtige mennesker lykkes med at udvikle skarpe koncepter med vitaminholdigt indhold, engagerende fortalt i høj visuel kvalitet og bryder igennem på platforme, hvor etablerede medier sjældent lykkes. Sådan et menneske er Sune, og derfor glæder jeg mig til at høre hans tanker om alting.
Sune Gudmundsson er medstifter af Journalistbureauet TANK, der ejer og driver det læringsorienterede nyhedsmedie Koncentrat, ligesom TANK har søsat reelly (tidl. Tingenes Verden), der dækker det globale syd. Sune er direktør i begge medier.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Helt udramatisk er en af vores partnere netop trådt ud af Journalistbureauet TANK, og jeg har derfor tænkt en del over, hvorfor jeg er selvstændig på 9. år, frem for at være ansat på et mere etableret mediebrand. I den forbindelse har jeg erkendt, at det som får ideerne i min hjerne til at springe som popcorn er at lave journalistiske koncepter, der kan føres ud i livet, men ikke nødvendigvis selv føre nyhedspennen.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Mine kolleger på reelly. Jeg synes, at det er så vanvittig fedt at se, hvordan redaktionen med humor, grundig research, troldmandstrick i klipperummet og en dyb forståelse for kulturen på sociale medier formår at gøre historier om verdens udvikling relevante for en generation af nyhedsbrugere, der er notorisk svære at lave indhold til. Deres arbejde er et bevis på, at journalistisk kvalitet heldigvis ikke er platformsafhængigt.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Nå sin målgruppe meget bedre, og det kræver, at man forstår dem. Når f.eks. Jylland-Posten kan fejlvurdere grundlaget for JP Lokal så forkert, som de gjorde, så må der være noget galt med analysen af målgruppens behov og betalingsvillighed. Jeg taler i øvrigt af dyrt købt erfaring selv. F.eks. gik der for lang tid i Koncentrat, før vi tilpassede vores indhold til den kontekst, det bliver anvendt i. De erkendelser kunne vi have fået hurtigere, hvis vi havde lyttet til målgruppen.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Mediebranchen kan lære af undervisningsbranchen i forhold til at forstå, at informationer (f.eks. nyheder) skal bearbejdes hos modtageren, hvis de skal lede til ny viden, nye erkendelser og handlinger. Hvis journalisten har modtageren in mente, og stiller sig selv spørgsmålene: ’Hvad skal modtageren bruge denne nyhed til?’ og ’Hvilke tanker vil modtageren få af denne nyhed?’ så tror jeg, at produktet bliver bedre.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Thomas Noppen. Han har selv en baggrund som journalist, men jeg kender ham perifert fra sit politiske arbejde med at organisere nye medier, som en af drivkræfterne bag etableringen af interesseorganisationen Nye Medier. Thomas arbejder til daglig som såkaldt Senior Foresight Researcher, en slags fremtidsforsker, og jeg vil gerne have hans indsigtsfulde spådom af mediebranchen, og hvordan den skal favne fremtiden.