Lea Korsgaard sendte i sidste uge stafetten videre til Pernille Holbøll med disse ord:
Pernille Holbøll, BT’s chefredaktør. Hun har et sjældent skarpt øje for, hvor mediemarkedet er på vej hen, og for, hvad dét betyder for hendes mission og forretning. Jeg vil glæde mig til at læse hendes svar!
Pernille Holbøll er ansvarshavende chefredaktør på B.T.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Det, der fylder mest hver eneste dag for mig, er tanker, strategiplaner og ikke mindst handling for at gøre B.T. til en sund forretning og det første legacy medie, der lykkes med en 100% digital model.
Jeg er optaget af, hvordan et moderne tabloidmedie sætter en journalistisk dagsorden, udkommer på den rigtige måde, og ikke mindst hvordan vi sikrer forretningen i fremtiden.
Det lyder måske lidt højtravende, men jeg er ret overbevist om, at man skaber resultater på den lange bane ved hver eneste dag at prøve nyt, teste, ændre, drive og tænke den digitale journalistik helt konkret. Forandringerne sker ikke, med mindre du vil dem – og det er der jo helt ærligt mange i mediebranchen, der måske grundlæggende ikke rigtig vil. Og mange ved ikke, hvordan man gør.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Det gør de mennesker, som evner at binde teknologi, journalistik og ikke mindst visioner sammen, så det forandrer den måde, vi arbejder med medier på. Jeg vurderer, vi lever i den måske mest afgørende tid i forhold til at forstå, at hvis den frie uafhængige presse skal overleve (hvilket grundlæggende er det, der driver mig) så SKAL vi komme op med nogle bedre bud på, hvordan vi kan tjene penge, så vi kan lave journalistik. Især i et land, hvor der er absolut fremragende public service medier, så mener jeg, det er afgørende, at der er et pluralistisk medieudbud.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Min oplevelse er, at det først nu for alvor begynder at gå op for medierne, at vi er til for brugerne og ikke omvendt. Kender du ikke dem, der bruger, læser, hører eller ser dit journalistiske produkt, så er du i min optik ilde stedt.
Jeg synes nok også, at mediebranchen burde tage flere chancer – eller i virkeligheden ikke anskue det at tage chancer som risikabelt, men mere som en nødvendighed. Du kan ikke fremskrive digitale medier på samme måde, som man kan fremskrive nedgangen på print.
Som jeg ser det, gælder det om at turde vende nogle logikker på hovedet i forhold til, hvordan vi tjener penge på vores indhold digitalt. Hvem siger for eksempel, at digitale medier primært skal udkomme på skrift? (andet end det skal de for at modtage mediestøtte…) Jeg synes i det hele taget mediestøtten grundlæggende bør gentænkes. Men det er en anden snak.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Tror sådan set mediebranchen kan lære noget af stort set alle andre brancher, men især servicesektoren eller hotel-og restaurationsbranchen. Alle, der har kunder, gæster eller medlemmer, der forlader restauranten, hotellet, kroen, arrangementet eller whatever det er, med et smil på læben og en følelse af intuitiv god service, og at man har fået noget for pengene ligegyldigt hvor mange eller få, man har lagt og lysten til at komme igen, har fat i den lange ende. For mit vedkommende kan jeg få den følelse både på Falsled Kro eller i en McDonalds Drive Thru alt efter mit behov. Det bliver jeg inspireret af.
Hvem bør svare på disse spørgsmål efter sommerferien?
Magnus Bjerg, den første digitale redaktør på TV 2 News. Magnus er uden sammenligning den bedste digitale kapacitet, jeg kender til, og især hans arbejde med deep fake og konkrete tanker og erfaringer med AI på TV 2, er jeg sikker på at mange vil blive klogere af at læse 4 minutter om.