Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Jonatan Spang

Komiker Jonatan Spang fra Tæt På Sandheden kaldes en af de skarpeste politiske analytikere. Her giver han sin analyse af mediebranchen

Udgivet

den

Fire minutter med Jonatan Spang

Thomas Buhl sendte i sidste uge stafetten videre til Jonatan Spang med disse ord:

Jeg sender staffen videre til Jonatan Spang. I Tæt På Sandheden laver han uge efter uge nogle af de skarpeste politiske analyser herhjemme under dække af de friheder, satireformatet giver. Researchen er grundig, og tekster og klip rammer politikerens ømme tæer præcist. En effektiv blanding af satire og øjenåbnende journalistik.

Jonatan Ryberg Spang er komiker og skuespiller og er i gang med 10. sæson af Tæt På Sandheden.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Det, der fylder mest er at finde balancen i programmet. Jeg tror på, at ethvert budskab er spændt ud mellem redeligheden på den ene side og gennemslagskraften på den anden, og det er en evig kamp, hvor meget der skal være af det ene og det andet. Både hvor meget sjov og hvor meget alvor, der skal ind i den enkelte historie og i programmet som helhed. Men også hvor meget vi i programmet tør tage stilling, og hvor meget vi risikerer at brænde nallerne på, at sagen udvikler sig.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Jeg synes, der er mange gode podcasts, hvor vi kommer længere og dybere ind i historier. Jeg kan godt lide de stramt fortalte, men jeg nyder også de mere kaotiske. Der er mange, som er dygtige og genren udvikler sig meget. Det er vel første gang siden Gutenberg opfandt bogtrykkerkunsten, at det talte ord kan komme lige så langt ud som det skrevne. 

Jeg lytter selv til en blanding af nyhedspodcast som: Borgen unplugged, Tiden, Genstart, Pilestræde, Global News Podcast, Altinget Ajour, Slotsholmen og Avistid. Og så de mere nørdede podcasts som Hidden Brain, Revisionist History, Boraghi og pengedoktoren og The Last Archive.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Det tænker jeg ikke, at jeg kan sige så meget om. Alle gør jo det, der giver mening fra den stol, de sidder i. Derfor kan det jo godt virke lidt fjollet, når man ser på det udefra. Den omvendte Cavling, som vi uddeler i programmet, er et forsøg på at pege på nogen af de artikler, som vi mener kunne have brugt en tanke mere. Men der er jo nok et publikum til det meste af det.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

De brancher jeg kender bedst, er comedy og teater, hvor jeg har arbejdet i mange år. Og det mediebranchen primært kan lære herfra er, hvordan man bygger en fortælling op. Og så er vi tilbage til det med redelighed og gennemslagskraft. Det er ikke nok at tale til hjernen, hvis du vil ramme folk. Du skal huske maven og hjertet.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Det skal Camilla Boraghi, fordi hun sikkert kan svare meget bedre på de her spørgsmål, da hun meget mere er en del af mediebranchen. Og så også for at hun kan sende stafetten videre til en anden på TPS- redaktionen. Målet er at vi holder stafetten her i huset det næste halve år.

Læs også