Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Faton Nesimi

Denne uges bidrag i serien kommer fra Faton Nesimi, som er journalist på TV 2 Dokumentar og Operation X

Udgivet

den

Fire minutter med Faton Nesimi

Ronni Abergel sendte i sidste uge stafetten videre til Faton Nesimi med disse ord:

Der er så meget talent og heldigvis har branchen efterhånden fået et mere mangfoldigt islæt også inde i det journalistiske maskinrum, hvor de gode og store historier graves ud. En af dem, som jeg har fulgt og glæder mig over, er Faton Neshimi fra TV2. Skarp som en slagterhund og sindssygt hårdtarbejdende. Han viser fremtiden for en branche, der skal afspejle mere end bare dem, der var der i sidste uge og kommer til i næste uge, fordi deres far også arbejdede i samme branche eller for samme mediehus.

Faton Nesimi er journalist på TV 2 Dokumentar og Operation X

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Lige nu sidder jeg med nye historier, der forhåbentlig en dag bliver til Operation X-programmer. Jeg synes, at researchfasen og kildearbejde ofte er både spændende og frustrerende på samme tid. Der kan være uger, hvor jeg føler, at min historie står helt stille, og der kan være dage, hvor der kommer store gennembrud, som gør historien endnu vildere.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Undersøgelser viser, at unge godt gider at bruge tid på kvalitetsjournalistik. Heldigvis er det en skrøne, at unge kun gider medier, der udelukkende henvender sig til de unge. Vi skal som medier passe på med at undervurdere og tale ned til de unge. Vores erfaringer på TV 2 Dokumentar viser også, at et program som Operation X har godt fat om de unge seere, og der er altså tale om et program, som har eksisteret i næsten 20 år. Det må da give håb for alle undersøgende journalister. 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Der er for få journalister med anden etnisk baggrund, og det er ærgerligt, at de store medier ikke har fokus på at gøre noget ved problemet. Jeg tror, at der er enighed om, at diversitet på et medie kun er en styrke, men medierne interesserer sig tilsyneladende ikke for at løse udfordringen. Ofte er undskyldningen, at der er få ansøgere med anden etnisk baggrund, men man spørger aldrig sig selv om: Hvordan kan det egentlig være?

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Mere selvransagelse. Det er pinligt, når store mediepersonligheder og chefer gemmer sig og nægter at udtale sig, når der er tale om kritiske historier om dem og deres medier. De er desværre dårlige forbilleder, og deres ageren er ødelæggende for mediernes troværdighed. 

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg beundrer Florian Elabdis mod til at gå sine egne veje i jagten på vigtige historier, som mange danske medier ikke interesserer sig for. Han er ikke alene modig, når han rejser til krigsramte lande, men også når han i en økonomisk svær tid insisterer på at være freelancer, så han kan lave de historier, som han brænder for. Det er på trods af, at der sjældent er meget økonomi i disse typer historier. Det er meget inspirerende, hvordan Florian altid tror på sine historier.

Læs også