Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Nyhedsbrev: Har du talt med dine brugere i dag?

• Hvem er du egentlig?
• Journalist melder sig ind i parti for at få interview
• Google er ikke en udgiver
• Fire minutter med Helle Smidstrup
• Ny valgfeature fra Jyllands-Posten
• Ekstra Bladet åbner videoplatform
• Google griber ind mod SEO-uretfærdigheder

Udgivet

den

Nyhedsbrev: Har du talt med dine brugere i dag?

Godmorgen,

“To build a successful product, you must first find real-world problems, not invent them. This is where the hard work of user research comes in.”

Ovennævnte citat stammer fra et nyhedsbrev om udvikling af medieprodukter, jeg læste i denne uge.

Budskabet er ret beset til den banale side, men jeg er kommet til at forelske mig i det, og derfor måtte jeg dele det med dig.

Hvornår har du forresten sidst talt med en af dine brugere?

God læselyst med resten af nyhedsbrevet

🙏

Jan


Hvem er du egentlig?

Da du i sin tid tilmeldte dig mit nyhedsbrev, bad jeg bare om din email for at gøre det let og hurtigt.

Men jeg vil faktisk meget gerne vide, hvem du er?

Du kan vælge en eller begge dele:

  • Klik besvar på nyhedsbrevet og send en lille besked om, hvad du bruger nyhedsbrevet til og hvad jeg mere kan gøre.
  • Tilføj dit navn i din profil og husk at klikke godkend.

              


Journalist melder sig ind i parti for at få interview

Inger Støjberg er så nærig med sine interviews, at Kristian Henriksen, der er politisk redaktør på Den Uafhængige, har taget det usædvanlige skridt at melde sig ind i Danmarksdemokraterne for på den måde at komme nærmere et interview med Inger Støjberg.

Forud er gået en masse forgæves henvendelser til det nye partis pressetelefon. Det skriver Journalisten.


Google er ikke en udgiver

Der er mange holdninger til Googles publicistiske ansvar for det indhold, der deles via deres platform. Men juridisk har Google ikke noget udgiveransvar ifølge High Court i Australien.

Sagen tog sin begyndelse i 2004, hvor Google tabte en sag om æreskrænkelser fordi de havde linket til en nyhedsside med æreskrænkende indhold.

Google appellerede og er nu blevet frikendt fordi High Court opfatter et hyperlink som et værktøj og ikke som et stykke indhold.


Fire minutter med Helle Smidstrup

Signe Amtoft sendte i sidste uge stafetten videre til Helle Smidstrup med disse ord:

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Helle Smidstrup. En person der er bundprofessionel i at dække sit område, er skarp i sine pointer, tager diskussionen hvis den skal tages og gør det hele med et smil, jeg begejstres af at se på skærmen.

Helle Smidstrup er vært og reporter på TV3 SPORT/VIAPLAY

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Lige nu er faktisk højsæson i min arbejdskalender. Det er en blanding af forberedelse til mine kommende værtsopgaver på Premier League og så en del praktik og logistik. De kommende fire dage skal jeg rejse og dække FC Københavns Champions League-kamp i Tyrkiet, så lige nu bruger jeg ret meget tid på, hvordan jeg smartest kommer frem og tilbage fra Trabzon i det nordøstlige Tyrkiet.

Derudover skal jeg se alle VIAPLAYS efterårs-satsninger, da jeg skal være vært på vores pressemøde, når de skal lanceres. Så der er tryk på.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Det virker som om, flere af de såkaldte gamle medier som Berlingske og Politiken har fundet en gangbar måde at tjene på deres journalistik. Det er flot og fortjent. Jeg elsker dagbladene.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Vi bør være meget bedre til at tage ansvar for det efterliv, vi giver vores historier, når de lægges op til debat på sociale medier. Det er jo ofte en ren skraldespand, som jeg væmmes over dagligt.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Jeg kender ikke andre brancher så indgående som mediebranchen, men jeg kan vende spørgsmålet om og fortælle, hvad andre journalister kan lære af sportsjournalistik? Jeg møder tit postulatet om, at den form for journalistik er ‘nemmere’, men sandheden er, at det er en svær disciplin eksempelvis at interviewe kilder lige efter slutfløjtet på en kamp. Hvor pulsen er over 200, og hvor de er i deres følelsers vold. Samtidig er forberedelsestiden ofte kort, da en kamp kan vendes på hovedet fem minutter før, man står med kilden på direkte tv.

Nu er der jo snart valg, og det er mit postulat, at sportsjournalister ville være fremragende (måske endda bedre) som live-reportere.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Marie Louise Toksvig, der er vært på Tabloid på P1. Hun er altid imponerende godt forberedt, stiller gode, kritiske spørgsmål, og jeg har aldrig hørt hende lave faktuelle fejl. Hun har jo et program om journalistik, så jeg vil gerne høre, hvordan hun svarer på de her spørgsmål.


Ny valgfeature fra Jyllands-Posten

Det er ikke fordi vi kommer til at mangle meningsmålinger i den kommende tid, men hvis man ønsker at minimere den statistiske usikkerhed, er Jyllands-Postens nye værktøj et godt sted at søge hen.

Data i JPs barometer er nemlig et vægtet gennemsnit af de seneste målinger og de præsenteres på en overskuelig måde, hvor den statiske usikkerhed indgår så synligt, som det er praktisk muligt.

Værktøjet fodres løbende med nye data fra politologi.dk, der har ph.d. i statskundskab Erik Gahner Larsen i spidsen.


Ekstra Bladet åbner videoplatform

Ekstra Bladets mange ugentlige video-produktioner har nu fået en selvstændig platform, hvor kun de og intet andet indhold præsenteres. Det skaber en roligere oplevelse og virker som en fremragende ide.

EBs video vil dog også fortsat blive embeddet i diverse artikler på hovedsitet og app’en.


Google griber ind mod SEO-uretfærdigheder

For en uge siden breakede DR sin dokumentar om Simon Spies, men hvis man nogle dage senere googler “simon spies dokumentar” dukker den originale DR-artikel om dokumentaren op begravet under en stribe nyere artikler om dokumentaren.

Det skyldes, at Googles søgealgoritme prioriterer nyere links fremfor originale historier.

Set ud fra et søgeperspektiv, kan det måske give meget god mening, men for medier, der bruger store kræfter på at producere original journalistik, kan det kun føles uretfærdigt.

The Sun har tidligere brokket sig over, at deres scoops bliver overskygget af andre mediers citathistorier, når man søger.

Men i de kommende uger implementerer Google en opdatering til søgealgoritmen, der angiveligt skulle løse problemet.

Opdateringen går blandt andet ud på at nedprioritere søgeresultater, der giver dårlige svar. Det kan for eksempel være indhold, der er decideret fabrikeret til at snyde algoritmen, men i den definition kan der måske også ryge masser af kvalitetsindhold med, fordi det ligner noget, der er mere optimeret til Google (SEO-optimeret) end til brugerne.

Har man har en del af den slags indhold på sit site, risikerer hele domænet at blive downranket – altså også originalt kvalitetsindhold, som burde placeres højt i søgeresultaterne.

Har man brugt mange anstrengelser på at søgeoptimere, bør man derfor nok kigge nærmere i den nye opdatering, som også anviser, hvordan man kan håndtere ændringerne.


Nyt job

Joblisten – de mest relevante ledige job

Jeg har ansat friske kræfter til hver dag at opdatere listen. Derfor kan du forvente at Joblisten altid har Danmarks mest komplette oversigt over ledige åbninger i medie- og kommunikationsbrancherne.

Tjek jobbene her og fortæl din HR-chef, at jeres job skal slås op her.

Joblisten er billig og har branchens mest kompetente læsere – hvis altså man ønsker medarbejdere med interesse i fremtid og udvikling.


Læs også