Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Gode værktøjer bliver vigtigste indtægt for ikonisk medie

• Gode værktøjer bliver vigtigste indtægt for ikonisk medie
• Fire minutter med Marta Sørensen
• Workshop: Nyhedsbreve – version 2.0

Udgivet

den

Tung tendens har slet ikke toppet endnu

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Vi er så vant til, at abonnementer og annoncer er mediernes dominerende indtægtsben, at mange helt glemmer at udvikle supplerende indtægter.

‘Men et tredje ben, kan være særdeles lukrativt og samtidig styrke mediet mere end ekstra indtægter. Det gælder især, hvis det tredje ben er events, kurser eller teknik.

Tech-vejen er når du bygger egne værktøjer, som er så gode, at de kan sælges til andre.

Det sker for eksempel hos danske DK Medier og Zetland og hos en stribe udenlandske medier.

I skrivende stund læser jeg om Washington Post, som forventer, at deres publiceringsværktøj Arc XP i løbet af tre til fem år vil være deres største indtægtskilde. Altså højere end annoncer og abonnementer.

Siden Washington Post blev overtaget af Jeff Bezos i 2013 har det ikoniske mediehus været en pioner i disciplinen Software-as-a-service, SaaS.

Med Bezos i kulissen er Washington Post de facto blevet omdefineret til et techselskab, der også laver journalistik.

Publiceringsværktøjet Arc XP sælges i dag på månedlig licens til store medier verden over, og strategien er, at salget snart skal udvides til også at rettes mod almindelige virksomheder.

Hvis det lykkes at udvide målgruppen, forventes det, at Arc XP vil bidrage med 100 millioner dollars om året. Og det bliver dermed ikke bare den største indtægtskilde, men også den mest profitable indtægt, oplyser Washington Post.

Andre medier spiller på samme melodi og har også i større eller mindre grad prøvet kræfter som SaaS-virksomheder:

  • Zetland har solgt sin app på licens til et andet mediehus.
  • Axios sælger sit fantastiske nyhedsbrevssystem inklusive skabeloner med kunstig intelligens, der hjælper kunderne med at udnytte Axios særlige formidlingsformat kaldet smart brevity.
  • Krautreporter skulle bygge sit eget abonnementssystem og gjorde det så godt, at de siden har gjort det tilgængeligt for andre, som til gengæld må dele et cut af abonnementsindtægterne med Krautreporter.
  • DK Medier sælger sit lynhurtige cms-system med navnet Blizzload til andre medier.
  • Alrow Media (Altinget), Mads Rørvig og Peytz & Co udviklede overvågningsværktøjet Monitor og solgte det for nyligt til Ritzaus Bureau.

At definere sig selv som et SaaS-selskab i mediebranchen er at trække den for langt for hovedparten af medier.

Men at det rent faktisk er muligt at sælge sine bedste værktøjer, er ikke bare en god nyhed for mediernes økonomi, men også et stærkt incitament til at bygge noget rigtigt godt kram til fordel for både journalistik og mediebrugere.

Hermed videre til resten af nyhedsbrevet, som bliver ret kortfattet, da jeg sidder på færgen mod Folkemødet i Allinge.

Hvis du også er i Allinge, så grib fat i mig. Jeg er der kun for at mingle og snakke og deltage i en enkelt debat.

Jan

I sidste uge problematiserede jeg avismediernes tradition for ledere, så derfor fandt jeg stor interesse for denne Twittertråd fra Claes Holtzmann.

Klik på den blå fugl for at åbne tråden

Denne uges stafet løftes af Marta Sørensen fra Weekendavisen

Fire minutter med Marta Sørensen

Asger Juhl sendte i sidste uge stafetten videre til Marta Sørensen med disse ord:

Marta Sørensen fra Weekendavisen, fordi hun er skarp, underholdende og finurlig. Og tør gå sine egne veje. Jeg er helt sikker på, at hun ville løfte de fleste redaktioner. Og så er jeg nysgerrig på, hvordan hun ville svare på ovenstående spørgsmål.

Marta Sørensen er journalist og assisterende litteraturredaktør på Weekendavisen.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

De næste ugers bogsektioner og en sommerserie med interviews, som jeg selv skal lave, og som skal handle om noget sexet. Det er et par år siden, jeg sidst har lavet lange interviews, så jeg glæder mig!

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Det kommer til at lyde sukkersødt, men vi har nogle unge (yngre end mig!) journalister og praktikanter på Weekendavisen, som er ret talentfulde, hvilket irriterer mig grænseløst. De tager alle mulige steder hen og skriver gode ting, selvom de er født i 1990erne, og jeg indrømmer nødtvunget, at det er fremtiden.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Være mindre selvhøjtidelige og lave mindre konstruktiv journalistik.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

At man ikke skal være på Twitter: et sted med had, nid, nag og jobnyt. Hvilket lyder sjovt, men er skrækkeligt.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jacob Heinel Jensen, der er BTs royale korrespondent, fordi han er kritisk (en sjældenhed inden for royal dækning) og underholdende.

Læs med i næste uge og se Jacob Heinel Jensens svar.

Workshop: Nyhedsbreve – version 2.0

Til september kommer Dan Oshinsky til København for at stå i spidsen for en workshop for mediefolk.

Dan Oshinsky er tidligere nyhedsbrevsredaktør for Buzzfeed og The New Yorker, og er i dag en af nyhedsbrevsbranchens absolut førende eksperter.

Dan og jeg mødtes i efteråret og sammensatte programmet og jeg kan love, at det bliver et kursus fra den allerøverste hylde.

Vi har valgt at kalde kurset for Nyhedsbreve Version 2.0 fordi det er målrettet alle, der er godt i gang med nyhedsbreve, men som mangler at sparke bolden helt i mål og indkassere de gevinster, som de høre andre scorer.

Interessen for kurset er stor, men vi overvejer at oprette et ekstra kursus, nu Oshinsky alligevel er her.

Dan Oshinsky er strategisk nyhedsbrevscoach for over 40 medier. På kurset får du taktikkerne bag de bedste.

pro.medietrends.dk

Læs også